26 Ιαν 2010

Σχόλια για το ΥΠΕΞ - 52

Τοποθετήθηκε προ ημερών ο Κ. Παπαδόπουλος, Σύμβουλος για Ευρωπαϊκά Θέματα της EFG Eurobank και Εταίρος του ΕΚΕΜΕ σαν νέος Γενικός Γραμματέας του ΥΠΕΞ. Ο άνθρωπος επέστρεψε εκεί απ’ όπου ξεκίνησε. Έτσι, ένας ακόμη άνθρωπος του «Σχεδίου Ανάν» βρήκε το δρόμο του, την κατάλληλη στιγμή για να προωθήσει τις ιδέες για «προσφορά νομικών και διπλωματικών ιδεών» στην Κυπριακή Δημοκρατία που περνά δύσκολες ώρες εν μέσω πιέσεων να αποδεχθεί τις τουρκικές αιτιάσεις για λύση του Κυπριακού. Υπήρξε επίσης, ένας από τους ανθρώπους που εργάστηκαν για το «οικονομικό πρόγραμμα του ΠΑΣΟΚ», όχι φυσικά αυτό που υλοποιεί τώρα η κυβέρνηση. Να υπενθυμίσω ότι ο κ. Παπαδόπουλος σε άρθρο του στο ΒΗΜΑ ( 5 Σεπτεμβρίου 2008) αναφερόμενος στις «Έλληνο- Τουρκικές οικονομικές σχέσεις» έγραφε: «Στο σύνολό της, η παρατηρούμενη σύσφιξη των οικονομικών σχέσεων έχει παίξει και θα συνεχίσει να παίζει έναν ρόλο θετικό υπέρ της κοινής ευμάρειας, της ομαλότητας και της σταθερότητας. Αυτό δεν σημαίνει ότι σε ορισμένες περιπτώσεις δεν θα εμφανιστούν και ενδεχόμενα πεδία διαφωνίας και ανταγωνισμού. Επομένως, για να αποφέρει το μέγιστο των καρπών, η οικονομική συνεργασία θα πρέπει να υποστηρίζεται, πρώτον, από μια διάθεση διευκολύνσεως της διασυνοριακής επιχειρηματικότητας από τις δύο κυβερνήσεις και, δεύτερον, από συγκεκριμένη πρόοδο στα πολιτικά ζητήματα. Και τούτο διότι, σύμφωνα και με τη διεθνή εμπειρία, πολιτική και οικονομία ναι μεν έχουν τη δυνατότητα να απογειωθούν μαζί σε έναν ενάρετο κύκλο, ενίοτε όμως τα πολιτικά προβλήματα εμφιλοχωρούν ή και εισάγονται ως ευκαιριακά ξένα προσκόμματα, παρεμποδίζοντας την περαιτέρω δημιουργική, απρόσκοπτη ανάπτυξη των σχέσεων».

·

· ΚΟΥΙΖ: Είναι αλήθεια ότι εδώ και 15 χρόνια, το ΥΠΕΞ καταβάλλει κανονικά τους μισθούς σε κυρία, που εμφανίζεται σαν υπάλληλος του, στην κεντρική υπηρεσία ενώ η ίδια απολαμβάνει όλα αυτά τα χρόνια την οικογενειακή της ζωή …. εν Γερμανία, ως σύζυγος Γερμανού βουλευτή; Όποιος έχει απορία ας ρίξει μια ματιά στον εσωτερικό τηλεφωνικό κατάλογο και θα διαπιστώσει ότι ενώ αναφέρει δίπλα στο όνομα «κεντρική υπηρεσία» το τηλέφωνο είναι 0049… Τελικά ποιο Γενικό Λογιστήριο κάνει ελέγχους; Εδώ απαιτείται εισαγγελέας!

·

·

Ο Σπ. Κουβέλης, υφυπουργός Εξωτερικών τα πάει όλο και καλύτερα και πλησιάζει τον αριθμό εκείνο συνεντεύξεων που ενδεχομένως θα του χαρίσει το «ρεκόρ Guinness». Έτσι για αστείο λοιπόν καταμετρήσαμε τη λαμπρή συνεισφορά του στην ενημέρωση των Ελλήνων και διαπιστώσαμε τα κάτωθι…

ü Συνέντευξη ΥΦΥΠΕΞ, κ. Σπύρου Κουβέλη, στην εφημερίδα «ΕΞΠΡΕΣ» και τη δημοσιογράφο Μαρίνα Κουρμπέλα (6.1.10)

ü Συνέντευξη ΥΦΥΠΕΞ, κ. Σ. Κουβέλη, στην εκπομπή της ΝΕΤ «Πρώτη Γραμμή» με τη δημοσιογράφο Ά. Παναγιωταρέα (07.01.10)

ü Παρουσίαση βασικών αξόνων εξωτερικής πολιτικής από τον ΑΝΥΠΕΞ, κ. Δ. Δρούτσα, και τον ΥΦΥΠΕΞ, κ. Σ. Κουβέλη, στους διπλωματικούς συντάκτες (11.01.10)

ü Μήνυμα ΥΦΥΠΕΞ κ. Σ. Κουβέλη για τον καταστροφικό σεισμό στην Αϊτή (13.01.10)

ü Δήλωση ΥΦΥΠΕΞ κ. Σπύρου Κουβέλη στον Τ/Σ της NET (13.01.10)

ü Συνέντευξη ΥΦΥΠΕΞ κ. Σ. Κουβέλη στον «ΣΚΑΪ» (14.1.10)

ü Συνέντευξη ΥΦΥΠΕΞ κ. Σ. Κουβέλη στο ρ/σ «ΒΗΜΑ FM 99,5» (14.1.10)

ü Συνέντευξη ΥΦΥΠΕΞ, κ. Σ. Κουβέλη, στο ρ/σ «ΒΗΜΑ FM 99,5» (17.1.10)

ü Συνέντευξη ΥΦΥΠΕΞ κ. Σ. Κουβέλη στο ρ/σ «ΒΗΜΑ FM 99,5» (19.1.10)

ü Συνέντευξη ΥΦΥΠΕΞ κ. Σ. Κουβέλη στο ρ/σ «ΘΕΜΑ» (19.1.10)

ü Συνέντευξη ΥΦΥΠΕΞ κ. Σ. Κουβέλη στην «Πρώτη Γραμμή» της ΝΕΤ και τους δημοσιογράφους Β. Λυριτζή-Δ. Οικονόμου

ü Συνέντευξη ΥΦΥΠΕΞ κ. Σ. Κουβέλη στον «ΣΚΑΙ», (19.1.10)

ü Συνέντευξη ΑΝΥΠΕΞ, κου Δ. Δρούτσα, στο ρ/σ Κανάλι Ένα Πειραιάς (19.1.10)

Δεν λέμε να μην δίνει συνεντεύξεις αλλά η λέξη «φειδώ» του λέει τίποτε;

  • Ακούγεται σαν ψίθυρος αλλά επειδή πολλά γίνονται και δεν μπορεί κανείς να είναι βέβαιος για τίποτε, εμείς το αναφέρουμε. Στους διαδρόμους του υπουργείου και όχι σε χαμηλό επίπεδο αλλά υπεύθυνων διευθυντών, συζητείται ο φόβος τους ότι στο πλαίσιο μιας αναδιοργάνωσης του συστήματος δημοσίων εξόδων, ενδέχεται τα οικονομικά επιτελεία των υπουργείων να μεταφερθούν στο υπ. Οικονομικών. Αυτό στην περίπτωση του υπουργείου σημαίνει πως όλες οι εντολές πληρωμών (για μετακινήσεις, ταξίδια, μισθούς, επιδόματα, κλπ) θα εκδίδονται από το Γενικό λογιστήριο που θα έχει αναδιοργανωθεί. Αυτό όμως θα εγγυάται την απαιτούμενη ταχύτητα καθώς συχνά πυκνά απαιτείται να εκδοθούν εντολές ακόμη και νύκτα σε περίπτωσης κρίσης; Αυτή θα είναι μάλλον η «γραμμή αμύνης». Εγώ, ο δίχως πείρα, θα τους συμβούλευα να την ενισχύσουν με πραγματικές θέσεις γιατί η απάντηση που υπάρχει στο Μαξίμου και εκεί γύρω είναι πως «τώρα όλα γίνονται με το ιντερνέτ γρήγορα!».

Διαβάσατε χθες τις απόψεις του Σουηδικού ΥΠΕΞ που αναφέρονται σε κλείσιμο πρεσβειών; Ε’ λοιπόν… Γενικός μεγάλης διεύθυνσης στο διάδρομο προ του Γραφείου του υπουργού συζητώντας με συνάδελφο του, έλεγε «τι τρέλα να κάθονται να γράφουν τέτοια πράγματα. Ώρα είναι να βάλουν ιδέες στους δικούς μας, τώρα με την κρίση»! Αλλά γιατί ενοχληθήκατε κε πρέσβη; Μήπως και χαθούν θέσεις «ωρίμανσης» όπως το Λουξεμβούργο, η Λιθουανία, Εσθονία και Λετονία, η Χιλή και το Περού, η Ιρλανδία, κι ένα δύο άλλες; Τι κάνουν εκεί οι Έλληνες πρέσβεις όταν υπάρχει πραγματική ανάγκη για κάλυψη θέσεων αλλού αλλά και οικονομικοί λόγοι; Αν χρειάζονται κάποια Προξενεία ας μείνουν, ιδιαίτερα σε λιμάνια και τα άλλα όπου είναι άχρηστα ας κλείσουν! Κι ας μειωθεί το προσωπικό, σε πολλές αντιπροσωπείες που είναι γεμάτες ρουσφέτια…!

  • ΤΙ γίνεται με τη Γενική Επιθεώρηση; Εκείνη η ιστορία του Αργυροκάστρου πως πάει; Γιατί, ακούγεται πως «έπεσαν μέσα» και πάει για… χαλαρή αντιμετώπιση… Αλήθεια είναι;

Επιδόθηκε η απαντητική επιστολή του πρωθυπουργού Γιώργου Παπανδρέου στον Τούρκο πρωθυπουργό Ρ. Τ. Ερντογάν

Επιδόθηκε χθες το απόγευμα από τον Πρέσβη της Ελλάδας στην Άγκυρα, η επιστολή του Έλληνα Πρωθυπουργού Γιώργου Α. Παπανδρέου προς τον Τούρκο Πρωθυπουργό Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν.
Στην απαντητική του επιστολή προς τον Τούρκο ομόλογό του, κ. Ερντογάν, ο Γ. Παπανδρέου δηλώνει ενθαρρυμένος από την κοινή τους επιθυμία για βελτίωση των σχέσεων των δύο χωρών, σημειώνοντας ότι ο τουρκικός λαός γνωρίζει καλά την προσωπική του συμβολή για την έναρξη μιας νέας περιόδου στις Ελληνοτουρκικές σχέσεις από το 1999, όταν η διμερής διπλωματική δραστηριότητα συνέπεσε με μια σημαντική απόφαση: τη χορήγηση στην Τουρκία του καθεστώτος της υποψηφίας χώρας για προσχώρηση στην Ε.Ε. Το κείμενο που ακλουθεί είναι το κείμενο που διεθεσε στα ΜΜΕ η Γενική Γραμματεία Ενημέρωσης και περιλαμβάνει όχι το κείμενο της επιστολής, αλλά στοιχεία της επιστολης, από τα οποία δύσκολα προκύπτει η συνολική και ακριβής εικόνα της απαντησης. Θα πρέπει πάντως σε μια πρώτη προσεγγιση να αναφέρουμε ότι η επιστολή κάνει γενικές αναφορές στο "Αιγαίο" χωρίς υπενθυμήσεις παλαιότερων ελληνικών θέσεων για τα 10 μίλια στον θαλάσσιο και εναέριο χώρο ενώ δεν ζητά την άρση του "
casus belli", πριν τη διεξαγωγή των διαπραγματεύσεων. Αναφ΄ρει λοιπόν η ΓΓΕ:

Αφού επισημαίνει την πρόοδο που έχει επιτευχθεί σε πολλούς τομείς των διμερών σχέσεων όπως το εμπόριο, τις επενδύσεις, την ενέργεια, τον τουρισμό, τη διπλωματία των πολιτών, ακόμα και το ψυχολογικό κλίμα και την επικοινωνία των Ενόπλων Δυνάμεων των δύο χωρών, ο Έλληνας Πρωθυπουργός υπογραμμίζει την ανάγκη, δέκα χρόνια μετά, να γίνει ένας απολογισμός, ώστε να επισημανθούν οι εναπομένουσες προκλήσεις για να επιτευχθεί μια πιο βιώσιμη και παραγωγική σχέση και μόνιμη ειρήνη μεταξύ των δύο χωρών.
Ο Γιώργος Παπανδρέου σημειώνει χαρακτηριστικά ότι «Έλληνες και Τούρκοι, συνεργαζόμενοι, μπορούμε να καταστούμε μια δύναμη σταθερότητας και συνεργασίας», προσθέτοντας ότι ελπίζει πως οι δύο χώρες μπορούν να γίνουν πρότυπο για άλλες περιοχές του πλανήτη.
Τονίζει δε, ότι Ελλάδα και Τουρκία πρέπει να επιλύσουν τα θεμελιώδη πολιτικά ζητήματα που παραμένουν ανεπίλυτα, ιδίως ενώπιον των μεγάλων παγκόσμιων προκλήσεων που αντιμετωπίζουμε.
Στην επιστολή του, ο Έλληνας Πρωθυπουργός κάνει συγκεκριμένο απολογισμό των προβλημάτων που εξακολουθούν να ταλανίζουν τις σχέσεις Ελλάδας -Τουρκίας, περιγράφοντας ταυτόχρονα το πλαίσιο στο οποίο η Ελλάδα αναζητά τη λύση.
Αναφορικά με το Αιγαίο, πρωταρχική προτεραιότητα της Ελλάδας είναι η δημιουργία ασφαλούς περιβάλλοντος και ατμόσφαιρας αμοιβαίας εμπιστοσύνης.
Ο Έλληνας Πρωθυπουργός τονίζει την ανάγκη σεβασμού της εδαφικής ακεραιότητας, του διεθνούς δικαίου και των διεθνών συνθηκών, τόσο των διμερών όσο και των πολυμερών, καθώς αυτές αποτελούν το πλαίσιο για το εδαφικό καθεστώς στο Αιγαίο και συνιστούν θεμέλιο προς εξασφάλιση διαρκών σχέσεων καλής γειτονίας.
Ως προς τη συμπεριφορά της Τουρκίας στο Αιγαίο, ο Έλληνας Πρωθυπουργός τονίζει ότι ενέργειες όπως το
casus belli, οι υπερπτήσεις και οι ερευνητικές δραστηριότητες στην υφαλοκρηπίδα που δεν έχει ακόμα οριοθετηθεί σύμφωνα με τους ισχύοντες κανόνες του Δικαίου της Θάλασσας «δεν βοηθούν καθόλου τη βελτίωση των σχέσεών μας» και υπογραμμίζει ότι πρέπει να αναζωογονηθούν οι διερευνητικές επαφές και να λάβουν νέα ώθηση.
Σημειώνει, ωστόσο, ότι η διαδικασία αυτή δεν μπορεί να είναι χωρίς ημερομηνία λήξης .
Σε περίπτωση αδυναμίας επίτευξης συμφωνημένης λύσης, σε προσυμφωνημένο χρόνο που μένει να καθορισθεί, ο Γιώργος Παπανδρέου προτείνει η Ελλάδα και η Τουρκία να απευθυνθούν από κοινού στο Διεθνές Δικαστήριο της Χάγης, σύμφωνα με τους σχετικούς κανόνες του Δικαίου της Θάλασσας. Εκφράζει δε την ετοιμότητα εξέτασης μέτρων που θα μπορούσαν να συμβάλλουν στη μείωση της έντασης με την προϋπόθεση ότι δεν προκαταλαμβάνουν τις πολιτικές και νομικές θέσεις των δύο πλευρών, σημειώνοντας, ωστόσο, ότι τέτοια μέτρα δεν δίδουν πραγματική λύση γιατί δεν αντιμετωπίζουν το πρόβλημα στη ρίζα του.
Ο Έλληνας Πρωθυπουργός υπογραμμίζει ότι ο μόνος τρόπος αποτελεσματικής ενίσχυσης της ασφάλειας στο Αιγαίο είναι η αποφυγή των στρατιωτικών δραστηριοτήτων που τροφοδοτούν την ένταση.

Αναφορικά με το Κυπριακό, ο Έλληνας Πρωθυπουργός τονίζει ότι το κλειδί για βιώσιμη λύση είναι να αφεθούν οι δύο κοινότητες να αποφασίσουν ελεύθερα για το κοινό τους μέλλον, χωρίς καμιά έξωθεν παρέμβαση ή πίεση. Περιγράφοντας τη λύση, κάνει αναφορά σε ένα ομοσπονδιακό σχήμα με δομές που θα εγγυώνται την αποτελεσματική λειτουργία του κράτους. Προσθέτει ακόμα ότι η λύση θα πρέπει να είναι εντός του πλαισίου που θέτουν οι αποφάσεις των ΗΕ και να είναι συμβατή με το θεσμικό πλαίσιο, τις αρχές και αξίες της ΕΕ, καθώς και με το κοινοτικό κεκτημένο.
Στην επιστολή του ο Έλληνας Πρωθυπουργος τονίζει ότι το μέλλον της επανενωμένης νήσου βρίσκεται στην ΕΕ κι ότι αυτή είναι μια πραγματικότητα που δεν μπορεί να αγνοηθεί, δεδομένου ότι η Κυπριακή Δημοκρατία είναι πλήρες μέλος της Ευρωπαϊκής Ένωσης από το 2004.
Αφού εκφράζει την υποστήριξη της Ελλάδας στην ενταξιακή προοπτική της Τουρκίας, η οποία, όπως λέει, θα συμβάλει στην ειρήνη, ασφάλεια και σταθερότητα της περιοχής, παγιώνοντας την καλή γειτονία, ο Έλληνας Πρωθυπουργός κάνει ειδική αναφορά στη σημασία εκπλήρωσης εκ μέρους της Τουρκίας, των υποχρεώσεών της έναντι της Ελληνικής μειονότητας και του Οικουμενικού Πατριαρχείου.
Εκφράζει ταυτόχρονα την ετοιμότητα της Ελλάδας να προσφέρει στην Τουρκία και πάλι, σε διμερές πλαίσιο, για τη μεταφορά τεχνογνωσίας και εμπειρίας σε κοινοτικά θέματα.


Δίνοντας απάντηση στις επανειλημμένες δηλώσεις του Τούρκου Πρωθυπουργού σχετικά με τη μουσουλμανική μειονότητα στη Θράκη, ο Έλληνας Πρωθυπουργός τονίζει ότι ο σεβασμός των ανθρωπίνων δικαιωμάτων όλων των Ελλήνων πολιτών, ανεξαρτήτως θρησκείας, πολιτιστικών καταβολών ή εθνοτικής προέλευσης, είναι αποκλειστική ευθύνη της Ελληνικής Πολιτείας και προσωπική του δέσμευση έναντι κάθε Έλληνα πολίτη.
Υπογραμμίζει δε ότι τα ανθρώπινα δικαιώματα δεν μπορούν να αποτελέσουν αντικείμενο διαπραγμάτευσης, ούτε να αντιμετωπισθούν με όρους αμοιβαιότητας.
Όσον αφορά την παράνομη μετανάστευση, στην επιστολή αναφέρεται ότι η συνεργασία τόσο στο διμερές, όσο και στο Ευρωπαϊκό πλαίσιο, συμπεριλαμβανομένης της υποστήριξης της Τουρκίας προς τις επιχειρήσεις της
FRONTEX, αποτελεί τον μόνο τρόπο για αποτελεσματική αντιμετώπιση του φαινομένου.
Υπογραμμίζει δε τη σημασία πλήρους εφαρμογής του υπάρχοντος Ελληνοτουρκικού Πρωτοκόλλου Επανεισδοχής, πέραν της επανεκκίνησης συνομιλιών για τη σύναψη αντίστοιχης συμφωνίας της Τουρκίας με την ΕΕ. Εκφράζει επίσης την ετοιμότητα διαμόρφωσης ενός κοινού σχεδίου δράσης για την αντιμετώπιση της παράνομης μετανάστευσης.

Αφού κάνει αναφορά σε άλλες πτυχές της διμερούς συνεργασίας, όπως η οικονομική και εμπορική συνεργασία και το καθεστώς θεωρήσεων για τους Τούρκους πολίτες, ο Έλληνας Πρωθυπουργός χαρακτηρίζει σημαντική την πρότασή του Τούρκου ομολόγου του για την δημιουργία ενός Υψηλού Επιπέδου Συμβουλίου Συνεργασίας.
Στο πλαίσιο αυτό, ο Έλληνας Πρωθυπουργός προτείνει την οργάνωση μιας επίσημης επίσκεψης σε πρωθυπουργικό επίπεδο και προσκαλεί τον κ. Ερντογάν να επισκεφθεί τη χώρα μας, τονίζοντας ότι τα δύο Υπουργεία Εξωτερικών θα πρέπει να καθορίσουν μια κατάλληλη ημερομηνία πιθανώς πριν το καλοκαίρι.
Στην επιστολή του, ο Έλληνας Πρωθυπουργός κωδικοποιεί την προεργασία που θα πρέπει να γίνει από τους δύο Υπουργούς Εξωτερικών για την κατάλληλη προετοιμασία της εν λόγω επίσκεψης, καθώς και τους τομείς στους οποίους θα πρέπει να εστιάσουν οι δύο πλευρές τη συνεργασία τους, με την εμπλοκή των αντίστοιχων φορέων από τις δύο χώρες.
Αναφέρονται συγκεκριμένα ως τομείς συνεργασίας η Ενέργεια, το Εμπόριο και Επενδύσεις, ο Πολιτισμός, η Παράνομη μετανάστευση, η Πράσινη Ενέργεια, Περιβάλλον, Αναδάσωση και Πράσινη Ανάπτυξη, οι Υποδομές και Μεταφορές και η Καταπολέμηση του οργανωμένου εγκλήματος.

Κάνει τέλος μια απαρίθμηση των γενικών ενοτήτων συνεργασίας μεταξύ των δύο χώρων, αναφέροντας συγκεκριμένα τις ακόλουθες θεματικές: διμερής συνεργασία, περιφερειακή συνεργασία (Μεσόγειος, Μέση Ανατολή, Μαύρη Θάλασσα, Βαλκάνια, Καύκασος), παγκόσμια θέματα (κλιματική αλλαγή, μη διασπορά πυρηνικών όπλων, οικονομική κρίση και θεσμοί), σχέσεις ΕΕ-Τουρκίας, πρόοδος διερευνητικών επαφών και μέτρα μείωσης της έντασης και ενίσχυσης της ασφάλειας στο Αιγαίο.
Κλείνοντας την επιστολή του προς τον Τούρκο Πρωθυπουργό, ο Γιώργος Παπανδρέου επαναλαμβάνει το μήνυμα ειρήνης που μετέφερε τον Οκτώβριο στον τουρκικό λαό και τονίζει ότι από κοινού με τον Ταγίπ Ερντογάν μπορούν να αλλάξουν την πορεία των Ελληνοτουρκικών σχέσεων και να τις οδηγήσουν προς ένα λαμπρό μέλλον προς όφελος των δύο λαών.

Στην Κύπρο ο Μπαν Κι Μουν - διορίζει απεσταλμένο ο Ομπάμα

Ο γενικός γραμματέας των Ηνωμένων Εθνών, Μπαν Κι Μουν, αναμένεται να επισκεφθεί την Κύπρο την ερχόμενη Κυριακή, με σκοπό να ενθαρρύνει τους ηγέτες των δυο κοινοτήτων να προχωρήσουν με «ευελιξία, διαλλακτικότητα και πολιτικό θάρρος» για την επίτευξη συμφωνίας στο Κυπριακό. Η επίσημη ανακοίνωση για το ταξίδι του γ.γ. του ΟΗΕ είναι πολύ πιθανό να γίνει την Τετάρτη, μετά την ολοκλήρωση της δεύτερης φάσης των εντατικών διαπραγματεύσεων που διεξάγονται στη Λευκωσία. Ο γ.γ. του ΟΗΕ θα έχει κοινή, αλλά και χωριστές συναντήσεις με τον πρόεδρο της Κυπριακής Δημοκρατίας, Δημήτρη Χριστόφια, και με τον Τουρκοκύπριο ηγέτη, Μεχμέτ Αλί Ταλάτ. Ο Μπαν Κι μουν θα μεταβεί την Τετάρτη στο Λονδίνο για να συμμετάσχει στις συνόδους που θα πραγματοποιηθούν με θέματα συζήτησης το Αφγανιστάν και την καταπολέμηση της τρομοκρατίας στην Υεμένη. Στη συνέχεια, προγραμματίζει να μεταβεί στην Κύπρο. Στο μεταξύ, την περασμένη εβδομάδα, πραγματοποιήθηκαν στην Ουάσιγκτον επαφές στελεχών της Ελληνοαμερικανικής κοινότητας με αξιωματούχους του Στέιτ Ντιπάρτμεντ και του Λευκού Οίκου, καθώς και με μέλη της Βουλής και της Γερουσίας. Σύμφωνα με εκπρόσωπο των ομογενών, κατά τη συνάντησή τους με τη διευθύντρια Ευρώπης του Συμβουλίου Εθνικής Ασφαλείας, Ελίζαμπεθ Ράνταλ Σέργουντ, δεν διαφώνησαν με την πρόταση της κ. Σέργουντ για το διορισμό προσωπικού απεσταλμένου του Αμερικανού προέδρου Μπαράκ Ομπάμα στο Κυπριακό, επισημαίνοντας όμως την ανάγκη «να μην υπάρξουν πιέσεις προς τη Λευκωσία, να βρεθεί κάποιο πρόσωπο που να είναι αποδεκτό απ’ όλες τις πλευρές και να έχει πολιτικό κύρος». Το διορισμό προεδρικού απεσταλμένου είχε ζητήσει από τον Αμερικανό ηγέτη ο πρωθυπουργός της Τουρκίας, Ταγίπ Ερντογάν, κατά τη διάρκεια της συνάντησής τους στο Λευκό Οίκο, τον περασμένο Δεκέμβριο.

Ρουμάνικη πρωτοβουλία για ευρωπαϊκή προοπτική Μολδαβίας

Με πρωτοβουλία του Ρουμάνου υπουργού των Εξωτερικών, Τεοντόρ Μπακοντσί, ενεργοποιήθηκε στις Βρυξέλλες ανεπίσημο όργανο με τη συμμετοχή εκπροσώπων κρατών-μελών της ΕΕ, για την υποστήριξη της ευρωπαϊκής προοπτικής της Δημοκρατίας του Μόλδοβα. Την πρωτοβουλία υποστηρίζει επισήμως, η γαλλική διπλωματία, αλλά και οι κυβερνήσεις της Αυστρίας, της Δημοκρατίας της Τσεχίας, της Εσθονίας, της Γερμανίας, της Λιθουανίας, της Ιταλίας, της Βρετανίας, της Σλοβακίας, αλλά και άλλων κρατών-μελών της ΕΕ. Η διπλωματική αυτή πρωτοβουλία στοχεύει στην επιτάχυνση των διαδικασιών ενίσχυσης του πλαισίου σχέσεων μεταξύ του Μόλδοβα και της Ευρωπαϊκής Ένωσης, σε πολιτικό, διπλωματικό, αλλά και οικονομικό-πολιτικό επίπεδο.

Προβλέψεις για την πολιτική κατάσταση στην Ουγγαρία το 2010

Η ουγγρική αγγλόφωνη εφημερίδα «The Budapest Times” δημοσιεύει άρθρο-σχόλιο του «Centre For Fair Political Analysis » με τίτλο «Will 2010 be a watershed year?” ( Θα είναι το 2010 μια κρίσιμη χρονιά; ).

Το άρθρο αναφέρει ότι « στις αρχές κάθε χρόνου ο καθένας προσπαθεί να προβλέψει τις πιθανές αλλαγές στην πολιτική και δημόσια ζωή του έτους που έρχεται. Αυτό καθίσταται ευκολότερο ,εάν λάβει κανείς υπόψη του την εμπειρία, κατά το έτος 2009, σε τέσσερις βασικούς τομείς. Όσον αφορά την οικονομία , το κύριο ζήτημα ήταν η κρίση που εγκατέλειψε την Ουγγαρία στην άκρη της πτώχευσης και μόλις διεσώθη από το ΔΝΤ, την Ε.Ε, και την Παγκόσμια Τράπεζα.

Από την άποψη του συντάγματος το δημοψήφισμα (που επιτάχυνε το τέλος της εποχής του Gyurcsany) και η εποικοδομητική ψήφος μη εμπιστοσύνης που χρησιμοποιήθηκε για πρώτη φορά στη ζωή της Δημοκρατίας ( που τέθηκε στο σύνταγμα με βάση το γερμανικό μοντέλο) έπαιξε ένα σημαντικό ρόλο.

Όσον αφορά την κομματική πολιτική γίναμε μάρτυρες μιας ριζικής αναδιάρθρωσης: α) τη μείωση της κοινοβουλευτικής δύναμης της Συμμαχίας Ελευθέρων Δημοκρατών (SZDSZ), που επέφερε μείωση στην κοινοβουλευτική στήριξη των Σοσιαλιστών (MSZP), β)την ενίσχυση του FIDESZ.Oι πραγματικές ωστόσο αλλαγές δεν έλαβαν χώρα εντός του Κοινοβουλίου, αλλά εκτός. Οι εκλογές του Ευρωπαΐκού Κοινοβουλίου και οι αναπληρωματικές εκλογές, έδειξαν ότι η ενίσχυση του JOBBIK απέχει πολύ από το να είναι ένα παροδικό φαινόμενο. Το πρόσφατα ιδρυθέν κόμμα « Politics Can Be Different» η( πολιτική μπορεί να είναι διαφορετική) (LMP) , θα μπορούσε, επίσης, να οδηγήσει σε

εκπλήξεις.

Τέλος το 2009 έφερε στην επιφάνεια του δημόσιου βίου κοινωνικά θέματα και προβλήματα, ( το θέμα των τσιγγάνων, των παραστρατιωτικών οργανώσεων, την έλλειψη συνεκτικών απαντήσεων στην παγκοσμιοποίηση και στην προστασία του περιβάλλοντος), τα οποία τα κόμματα, είχαν την τάση να κρύβουν κάτω από το χαλί.

Με λίγα λόγια κατά το έτος 2009 η αναμόρφωση του ουγγρικού κομματικού συστήματος ( θα μπορούσαμε ακόμη να πούμε και του ουγγρικού δημόσιου βίου ) βρισκόταν σε εξέλιξη και επομένως το 2010, θα μπορούσε να είναι το σημείο καμπής.

Κάθε ένα από τα τέσσερα θέματα που αναφέρονται ανωτέρω (η οικονομία, το Σύνταγμα, η πολιτική των κομμάτων , τα κοινωνικά προβλήματα θα επηρεάσουν σημαντικά το 2010. Η διαχείριση της οικονομικής κρίσης θα πρέπει να είναι αδιάλειπτη, παρά την μεταβίβαση εξουσίας. Η αναμενόμενη κυβέρνηση του Fidesz θα είναι ένας παράγοντας ρίσκου ή τουλάχιστον ένας παράγοντας αβεβαιότητος διεθνώς, αφού ο Πρόεδρος του Κόμματος Victor Orban, πρότεινε την επαναδιαπραγμάτευση των δανείων εκθέτοντας τους ξένους ( οι οποίοι την ίδια στιγμή εξασφαλίζουν την φερεγγυότητα της χώρας), παρατηρεί το άρθρο.

Ωστόσο , η ενδεχόμενη κυβέρνηση Fidesz καθώς και το σημερινό υπουργικό συμβούλιο πρέπει να διαχειριστούν την κρίση και να αντιμετωπίσουν και την κρίση του προΰπολογισμού . Αυτός είναι ίσως ο λόγος για τον οποίο ο Bajnai, προσέφερε την δυνατότητα στις «δημοκρατικές» δυνάμεις να εξετάσουν τα «οικονομικά βιβλία» της χώρας. Το ερώτημα είναι εάν το κόμμα της αξιωματικής αντιπολίτευσης θα επωφεληθεί από την ευκαιρία αυτή ή θα θελήσουν να ακολουθήσουν την δική τους πορεία.

Από συνταγματικής απόψεως, υπάρχει η δυνατότητα (για πρώτη φορά από το 1944) το μεγαλύτερο κόμμα ,FIDESZ,μπορεί να κερδίσει την πλειοψηφία των δύο τρίτων του Κοινοβουλίου που επιτρέπει την υλοποίηση της συνταγματικής μεταρρύθμισης που είναι αναγκαία καθώς το Σύνταγμα της Ουγγαρίας είναι αυτό του 1944, μιας και το 1989 δεν πραγματοποιήθηκε Συνταγματική μεταρρύθμιση αλλά απλή ενσωμάτωση των Συμφωνιών της «στρογγυλής τράπεζας» στο υπάρχον..

Θα μπορούσε να συμβεί για πρώτη φορά- μετά την αλλαγή του καθεστώτος- ότι το κόμμα που θα κερδίσει τις εκλογές, δεν θα αναγκασθεί να σχηματίσει συνασπισμό. Το Χριστιανοδημοκρατικό Λαΐκό Κόμμα , είναι πολύ περισσότερο μέρος του Fidesz παρά ένας ανεξάρτητος σχηματισμός. Η Αριστερά, οι φιλελεύθεροι σχολιαστές και τα ΜΜΕ έχουν αρχίσει κινδυνολογία σχετικά με τις αλλαγές Orban , οι οποίες «θα μπορούσαν να είναι έντονα αντιπαραγωγικές» σημειώνεται στην ανάλυση.

Οι Σοσιαλιστές οι οποίοι είναι σχεδόν βέβαιο ότι θα είναι στην αντιπολίτευση , πρέπει να προετοιμασθούν προκειμένου να αποτελέσουν μία εποικοδομητική αντιπολίτευση και να υποβάλουν κατάλληλες συνταγματικές προτάσεις.

Όσον αφορά την πολιτική των κομμάτων, ίσως γίνουμε μάρτυρες στην ενίσχυση των δομών τους, η οποία χάθηκε κατά το 2009.

Η διάλυση της αριστερής- φιλελεύθερης πτέρυγας αφήνει χώρο για την διαμόρφωση νέων κομματικών σχημάτων και η διαδικασία αυτή θα μπορούσε να ενισχυθεί από την χειρότερη επίδοση στις γενικές εκλογές για να μην αναφέρουμε τις τοπικές εκλογές. Θα μπορούσαν επίσης να υπάρξουν εκπλήξεις για το Fidesz. Το Jobbic θα μπορούσε να διεμβολίσει το στρατόπεδο Fidesz αφού, ιδιαίτερα μέχρι σήμερα, περιγράφουν το κόμμα τους ως «εθνική πτέρυγα»

Tέλος, αν μη τι άλλο, θα μπορούσαν να υπάρξουν αλλαγές όσον αφορά τα πιεστικά κοινωνικά ζητήματα και ειδικά το θέμα των τσιγγάνων και της τοπικής δημόσιας ασφάλειας. Αυτά θα είναι και τα σημαντικά θεματικά στοιχεία της προεκλογικής εκστρατείας του 2010, αλλά μέχρι στιγμής μόνο οι μη -κοινοβουλευτικές δυνάμεις τόλμησαν να τα εκπροσωπήσουν. Μένει να δούμε αν τα άλλα «συμβαλλόμενα μέρη» επιθυμούν και είναι σε θέση να ανταποκριθούν στις προκλήσεις αυτές.

Εν κατακλείδι, το 2010 υπόσχεται να είναι γεμάτο δραστηριότητες όσον αφορά τόσο την πολιτική κατάσταση όσο και τους θεσμούς.. Αν και υπάρχει μία μικρή ελπίδα να αρχίσει η επίλυση κάποιων κοινωνικών θεμάτων το 2010, το οποίο θα είναι σίγουρα ορόσημο από δύο απόψεις:

Πρώτον, οι ίδιες οι δυνάμεις που δημιουργήθηκαν έξω από το Κοινοβούλιο και κέρδισαν δημοτικότητα, επικρίνοντας το σημερινό κομματικό σύστημα, (Jobbic, LMP) έχουν κάποια πιθανότητα εισόδου στο Κοινοβούλιο. Θα είναι ενδιαφέρον να δούμε, σε τι βαθμό θα γίνουν οι αλλαγές στον πολιτικό συσχετισμό.

Δεύτερον, η Δεξιά είναι ήδη σε διαδικασία ανανέωσης ( ως αντιπολίτευση) για όλη την περίοδο μετά την αλλαγή του καθεστώτος. Το ίδιο μπορεί τώρα να αναμένεται και για την Αριστερή-Φιλελεύθερη πλευρά.

Η πρίοδος του κομματικού συστήματος, μετά την αλλαγή καθεστώτος, έχει τελειώσει και μία νέα εποχή θα ακολουθήσει» , καταλήγει η εκτίμηση του «Centre For Fair Political Analysis”.

*** Το ανωτέρω σημείωμα μας εστάλει από ανώνυμο φίλο του ΔΡΑΓΟΥΜΑΝΟΥ. Θεωρούμε πως πρέπει να αντιστοιχεί μάλλον σε κείμενο που προέρχεται από το τη Γενική Γραμματεία Ενημέρωσης. Ευχαριστούμε και το δημοσιεύουμε αλλά παρακαλούμε σε κάθε περίπτωση οι ηλεκτρονικές διευθύνσεις απ’ όπου μας τα στέλνετε να είναι πραγματικές ώστε να μπορούμε να ζητούμε εξηγήσεις ή διευκρινήσεις