8 Δεκ 2009

Ή μας κοροϊδεύουν ή μας πουλάνε…

Οι δηλώσεις του ανυπεξ Δημήτρη Δρούτσα μετά το Συμβούλιο Γενικών Υποθέσεων των ευρωπαίων ΥΠΕΞ, που δημοσιεύσαμε παραπάνω, αποτελούν την ΧΡΕΩΚΟΠΙΑ την Ελληνικής εξωτερικής πολιτικής. Κατάφερε, με τις προφανείς οδηγίες του Γ. Παπανδρέου, να στηρίξει ανεπιφύλακτα την Τουρκία και να την προστατεύσει από τις όποιες μικρές ή μεγάλες κυρώσεις και παρατηρήσεις που ενδεχομένως θα έρχονταν στο φως στη διάρκεια ενός διαλόγου που θα πραγματοποιούνταν στο Συμβούλιο Κορυφής αύριο και μεθαύριο. Αντ’ αυτού, σε λιγότερο από 24 ώρες από τη στιγμή που ο Ταγίπ Ερντογάν εξαπέλυε τις απειλές του στην Κύπρο και σε βάρος της Ελλάδας για την πΓΔΜ, ο κ. Δρούτσας μαζί με τον κύπριο υπεξ Μ. Κυπριανού αποφάσισαν να διευκολύνουν την Άγκυρα, δίνοντας «γη και ύδωρ» αποποιούμενοι και των πιο απλών πολιτικών μας δικαιωμάτων στη διαδικασία της ΕΕ.

Με όμορφες λέξεις και μεγάλα λόγια για τις δυσκολίες που δήθεν επέβαλε η σουηδική προεδρία, δικαιολόγησαν αυτή την απόφαση – έκτρωμα, για τα Ελληνικά και Κυπριακά συμφέροντα, που στην ουσία οδηγούν τη χώρα σε πλήρη φινλανδοποίηση έναντι της Άγκυρας στη γραμμή της Ουάσιγκτον και του Λονδίνου! Οι δήθεν «παρατηρήσεις’ που εμφανίζονται στην προφορική (ούτε καν γραπτή) δήλωση του ανυπεξ είναι εμφανές πως αποτελούν αστειότητα αντίστοιχη με τα «Ολλανδικά αστεία» του μακαρίτη του Ροδόπουλου. Δήλωση για ηττημένους που βλέπουν το λαμπρό αύριο στο απώτατο μέλλον. Μέσα σ αυτή την εκδήλωση ντροπής και εθνικού ξεπεσμού, το βλέμμα όλων στρέφεται στον Πρόεδρο της Δημοκρατίας, τον Κάρολο Παπούλια, που καλείται να μιλήσει για λογαριασμό των Ελλήνων, σε μέρες σαν τη χθεσινή που ο κάθε ανυπεξ, δεν εκφράζει την άποψη των Ελλήνων αλλά μιας μικρής ομάδας που προτιμά να υποχωρεί από το να δίνει μάχες!

Μια κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ, για δεύτερη φορά μετά τα Ίμια, αφήνει την Ελλάδα ακάλυπτη και την εμφανίζει σαν κοινό λιποτάκτη των αξιών για τις οποίες υποτίθεται μάχεται χιλιάδες χρόνια.

Η Κύπρος και η Ελλάδα περίμεναν 3 χρόνια προκειμένου ν αξιολογήσουν την Τουρκία για όλα αυτά που δεν έχει κάνει – και που δεν θα κάνει! Και χθες στην κρίσιμη στιγμή δείλιασαν και οπισθοχώρησαν για να ακούσουν τα «μπράβο» εκείνων που έχουν συμφέροντα.

Τα ελληνικά συμφέροντα που με λανθασμένο τρόπο (είναι πλέον απλή έκφραση) υποστηρίζει η κυβέρνηση και αυτή της Κύπρου, δίνουν επιπλέον δικαιώματα στην Τουρκία για την άσκηση τηςνεο- οθωμανικής πολιτικής της. Την ίδια ώρα που εμείς δείχναμε την καλή μας θέληση, η ¨Αγκυρα παραβίαζε χώρο στρατιωτικής άσκησης Ελλάδας - Γαλλίας! Έδειχνε πως με την πλάτη των ΗΠΑ δεν διστάει να παριστάνει τον καουμπόυ της Μεσογείου.

Η αποδοχή της πολιτικής έκφρασης του λαϊκού ρητού "σφάξε μ' αγά μου ν' αγι'άσω" βρήκε χθες την έκφρασή της στις αποφάσεις του ΣΓΥΕΣ, κλείοντας το δρόμο από την πιθανότητα το θέμα να έλθει στο Συμβούλιο Κορυφής και ν ακουστούν εκεί πραγματικότητες και αλήθειες για την Τουρκία, έστω και μόνο για να καταδείξουμε πόσο σοβαρή είναι η καστάσταση.

Δεν είχε χθες την ευαισθησία ο κ. Δρούτσας να υπενθυμίσει στους ευρωπαίους εταίρους μας το γεονός ότι καλείται η Ελλάδα και η Κύπρος να δώσουν "χώρο και χρόνο" στην Τουρκία όταν και οι δυο χώρες βρίσκονται κάτω από τη στρατιωτική απειλή της Άγκυρας. Τα φληναφλήματα για "καλή γειτονία", για "σεβασμό συνόρων" δεν λένε τίποτε στην Άγκυρα. Αυτό που μετρά είναι το "casus belli"! Κι εμείς στην περίπτωση αυτή απλώς "γυρίσαμε και το άλλο μαγουλό μας για χαστούκι"...

Είναι πέρα από βέβαιο πως η πολιτική αυτή οδηγεί την Άγκυρα σε λανθασμένα συμπεράσματα. Θα εντείνει τισ προκλήσεις, θα συνεχίσει ν' απορρίπτει τις ευρωπαίκές αιτιάσεις (όποιες υπάρξουν) και θα συνεχίσει ν' απειλεί στρατιωτικά και πολιτικά την Ελλάδα και την Κύπρο. Άλλωστε δεν είναι τυχαίο γεγονός πως για πρώτη φορά επεμβαίνει σε θέμα που εμείς χαρακτηρίζουμε "εθνικής σημασίας" όπως αυτό των Σκοπίων. ¨Εδωσε "οδηγίες" στην Αθήνα για το ξεπέρασμα της κρίσης, αυτή η νεο-οθωμανική δύναμη.

Υπερήφανος μπορεί να παρουσιαστεί ο Δημ. Δρούτσας στο Υπουργικό Συμβούλιο και ν' ανακοινώσει τη "μεγάλη νίκη"! Ελπίζουμε πως και στο ΠΑΣΟΚ υπάρχουν άνθρωποι που καταλαβαίνουν τη διαφορά ανάμεσα στην πραγματικότητα και την φαντασία, που ίσως αναρρωτηθούν που πάνε τη χώρα...

Συνέντευξη ανυπεξ Δημ. Δρούτσα μετά το ΣΓΥΕΣ

Όπως γνωρίζετε, τα κύρια θέματα που απασχόλησαν εμάς ιδιαιτέρως ήταν τα θέματα της διεύρυνσης, και κυρίως σε ό,τι αφορά στην πΓΔΜ και τα συμπεράσματα για την Τουρκία.

Θα ήθελα να πω πρώτα ότι η κυβέρνηση, από την πρώτη ημέρα που ανέλαβε τη διαχείριση της εξωτερικής πολιτικής της χώρας, έβαλε τα δυνατά της να αναστρέψει την εικόνα μιας Ελλάδας με περιορισμένους ορίζοντες. Πήραμε πρωτοβουλίες, όπως γνωρίζετε, με προστιθέμενη αξία και πολλαπλασιαστικά οφέλη για την διαπραγματευτική θέση της χώρας μας.

Προχωρήσαμε ιδιαιτέρως και σε στενή συνεργασία, έναν διαρκή συντονισμό και θέλω να το τονίσω αυτό- και κοινή δράση με την κυπριακή κυβέρνηση σε όλα τα επίπεδα, ώστε να κερδίσουμε αυτόν τον χαμένο χρόνο. Επίσης όμως να πω ότι η οικοδόμηση της διεθνούς εικόνας της χώρας και η δημιουργία πολιτικού κεφαλαίου δεν γίνεται από το σήμερα στο αύριο, θέλει χρόνο και θέλει πάρα πολλή προσπάθεια.

Σήμερα νομίζω κάναμε μία μεγάλη ανατροπή. Καταφέραμε σε αντίξοες συνθήκες και ενώ την προεδρία της Ευρωπαϊκής Ένωσης την ασκεί αυτή τη στιγμή μία χώρα που δεν θα διστάσω να το πω- ως γνωστόν- έχει ριζικά διαφορετικές απόψεις από τις δικές μας. Σε αυτό το περιβάλλον εμείς καταφέραμε να διαμορφώσουμε το περιβάλλον και το πλαίσιο της διαπραγμάτευσης. Εμείς δώσαμε την κατεύθυνση. Και οι εταίροι μας άκουσαν από την Ελλάδα ένα λόγο θετικό, ένα λόγο εποικοδομητικό και συνειδητοποίησαν ότι οι θέσεις μας, οι θέσεις της Ελλάδας και οι ανησυχίες μας έχουν βάση.

Να τονίσω ότι οι ενστάσεις μας στην μάλλον υπεραισιόδοξη ματιά της Προεδρίας σκοπό έχουν να προστατέψουν και την αξιοπιστία και τα συμφέροντα της ίδιας της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Έχει και η Ευρωπαϊκή Ένωση μία εικόνα που πρέπει να προφυλάξει απέναντι στη διεθνή κοινότητα.

Εμείς υποστηρίζουμε ότι η Ευρωπαϊκή Ένωση πρέπει να έχει και αξιοπρέπεια αλλά και ο λόγος της να είναι πιστευτός απέναντι σε τρίτες χώρες. Αυτήν την αξιοπιστία της Ευρωπαϊκής Ένωσης εμείς με τις δικές μας τις θέσεις νομίζω ότι μόνο να την υπερασπιστούμε μπορούμε.

Ως προς την ενταξιακή προοπτική της πΓΔΜ, η θέση μας είναι καθαρή, είναι γνωστή σε όλους. Ήταν καθαρή και γνωστή σε όλους από την πρώτη στιγμή. Και αυτήν ακριβώς τη θέση μετέφερα στο Συμβούλιο και τολμώ να πω ότι συνάντησα και μεγάλη υποστήριξη από τους εταίρους μας. Πιστεύω όμως ότι αυτό οφείλεται και στις εντατικές προσπάθειες και στην εντατική προεργασία που κάναμε με αλλεπάλληλες συναντήσεις και επαφές με πολλούς από τους εταίρους μας σε πολλά επίπεδα.


Προκειμένου να ξεκινήσει η πΓΔΜ ενταξιακές διαπραγματεύσεις, θα πρέπει πρώτα και αυτό είναι γνωστό, το έχουμε τονίσει να φτάσουμε σε μία λύση του ζητήματος της ονομασίας. Κι αυτό δεν είναι αντικείμενο διαπραγμάτευσης ή κάποιας πολιτικής εκτίμησης, αυτό είναι η πραγματικότητα. Αυτό όλοι το γνωρίζουμε. Η Ελλάδα θα πρωτοστατήσει στην ενταξιακή διαδικασία της γειτονικής χώρας και αυτό το έχουμε


τονίσει- το λέμε και το εννοούμε ότι εμείς θέλουμε και μπορούμε να είμαστε εκείνοι που θα πάρουμε στους ώμους μας το θέμα της ενταξιακής πορείας των Σκοπίων και να φέρουμε τη χώρα στην Ευρώπη, στην Ευρωπαϊκή Ένωση. Αλλά σε αυτό θα πρέπει και τα Σκόπια να αναλάβουν τις ευθύνες τους και να κάνουν τα απαραίτητα βήματα, που χρειάζονται για την επίλυση του θέματος της ονομασίας.


Η Προεδρία παρουσίασε και στήριξε με μεγάλη επιμονή, θα έλεγα, την άποψη ότι θα πρέπει το Συμβούλιο να επανεξετάσει το θέμα αυτό τον επόμενο Μάρτιο του 2010, και μάλιστα με σκοπό να ορίσει ημερομηνία έναρξης διαπραγματεύσεων. Αυτή ήταν η επίμονη θέση της Προεδρίας, αυτή ήταν η πρότασή της. Η θέση αυτή, όπως αντιλαμβάνεστε, ούτε ανταποκρίνεται στην πραγματικότητα ούτε στα πραγματικά δεδομένα και σίγουρα δεν ανταποκρίνεται στην ξεκάθαρη θέση της Ελλάδας, την οποία εκφράσαμε από την πρώτη στιγμή.


Η θέση της Ελλάδας είναι και θέση αξιών, ότι τα συμπεράσματα πρέπει ακριβώς να αντικατοπτρίζουν την πραγματικότητα. Και αυτή τη θέση μπορώ να πω ότι μεγάλο μέρος των εταίρων μας τη στήριξε στις παρεμβάσεις τους. Και αυτή η θέση τελικά αποτυπώθηκε στα συμπεράσματα και γι΄αυτό νομίζω ότι έχουμε κάθε λόγο να είμαστε ικανοποιημένοι. Το σημαντικό είναι ότι το Συμβούλιο σημειώνει την πρόταση της Επιτροπής για έναρξη ενταξιακών διαπραγματεύσεων, αλλά λέει ότι θα γυρίσουμε σ αυτό το θέμα στο πλαίσιο της επόμενης Προεδρίας. Δεν υπάρχει καμία σύνδεση με το θέμα της έναρξης ενταξιακών διαπραγματεύσεων με τα Σκόπια, ότι δηλαδή ορίστηκε εδώ στο Συμβούλιο ημερομηνία για έναρξη ενταξιακών διαπραγματεύσεων. Αυτή τονίζω ότι ήταν η πρόταση της Προεδρίας και ακριβώς αυτό μπορέσαμε να αποτρέψουμε.


Δεύτερον, τονίζει το Συμβούλιο ότι απαραίτητη και ουσιαστική παραμένει η διατήρηση σχέσεων καλής γειτονίας, στην οποία περιλαμβάνεται και η εξεύρεση, βάσει διαπραγματεύσεων, μιας αμοιβαία αποδεκτής λύσης όσον αφορά στο ζήτημα της ονομασίας, στο πλαίσιο των διαπραγματεύσεων του ΟΗΕ. Και νομίζω αυτό δείχνει την πραγματικότητα για την οποία μίλησα, ότι πριν από την επίτευξη λύσης στο θέμα της ονομασίας δεν νοείται έναρξη ενταξιακών διαπραγματεύσεων με την πΓΔΜ.


Θέλω όμως να τονίσω και το άλλο. Η προσπάθεια της Ελλάδας ήταν και να είναι να στείλουμε ένα θετικό μήνυμα στα Σκόπια. Αλλά βεβαίως δεν πρέπει να συγχέουμε τα θετικά μηνύματα με τα απτά αποτελέσματα. Υπενθυμίζω ότι με πρωτοβουλία της Ελλάδας υπάρχει μία νέα δυναμική, θα έλεγα, στις σχέσεις των δύο χωρών, μία δυναμική την οποία εμείς τουλάχιστον επιθυμούμε, μία θετική δυναμική. Περιμένουμε από τα Σκόπια να ανταποκριθούν και εκείνα θετικά και με εποικοδομητικό τρόπο και νομίζουμε ότι αυτή η δυναμική μπορεί να δώσει ώθηση στις διαπραγματεύσεις, πάντα υπό την αιγίδα των ΗΕ.


Αλλά και πάλι τονίζω ότι τα Σκόπια πρέπει να κάνουν συγκεκριμένα βήματα και πρέπει να φτάσουν πρώτα σε λύση του ζητήματος της ονομασίας πριν την έναρξη διαπραγματεύσεων.


Σε ό,τι αφορά στο θέμα της Τουρκίας, οι διαπραγματεύσεις ήταν εξίσου μακρές και σκληρές. Ήθελα να τονίσω, όπως είπαμε και στις κοινές δηλώσεις με τον κ. Κυπριανού, την στενή, σχεδόν σε καθημερινή βάση, συνεργασία με την κυπριακή κυβέρνηση σ αυτό το θέμα, τον πλήρη συντονισμό μας, με κοινή γραμμή μέχρι το τέλος. Και, όπως είπα και προηγουμένως, αυτή η κοινή γραμμή, αυτός ο απόλυτος συντονισμός, αυτή η στενή συνεργασία έδωσε και μία ιδιαίτερη βαρύτητα στην κοινή μας φωνή σ αυτή τη διαδικασία, σ αυτές τις διαπραγματεύσεις οι οποίες όντως δεν ήταν εύκολες.Σημαντικό αποτέλεσμα είναι ότι τα Συμπεράσματα του Συμβουλίου για την Τουρκία έχουν βελτιωθεί ουσιαστικά και πολύ σημαντικά. Θα μου επιτρέψετε να σας πω, να σας αναφέρω τα κύρια σημεία, τα οποία εμείς θεωρούμε ότι είναι ιδιαίτερα ικανοποιητικά και ιδιαίτερης σημασίας για εμάς.


Πρώτα απ΄όλα υπήρξε μία προσπάθεια από την Προεδρία στην πρότασή της να γίνει λόγος σε λεγόμενες διμερείς διαφορές και στην επίδραση που αυτές έχουν στην ενταξιακή διαδικασία. Με άλλα λόγια, η Προεδρία πρότεινε ότι διμερείς διαφορές δεν θα πρέπει να είναι εμπόδιο στις ενταξιακές διαπραγματεύσεις, στην ενταξιακή διαδικασία ενός υποψηφίου κράτους. Αυτό αντιλαμβάνεστε ότι δεν μπορεί να γίνει αποδεκτό από την Ελλάδα και νομίζω ότι η πρώτη μεγάλη και σημαντική επιτυχία των διαπραγματεύσεων ήταν ότι αυτή η πρόταση διαγράφηκε εντελώς, δεν υπάρχει ούτε κουβέντα για αυτό το θέμα στα Συμπεράσματα.

Δεύτερον, υπάρχει ρητή αναφορά στην ανάγκη η Τουρκία να εκπληρώσει πλήρως τα κριτήρια της Κοπεγχάγης, ιδίως σε τομείς όπως οι θρησκευτικές ελευθερίες, μειονοτικά δικαιώματα και περιουσιακά δικαιώματα. Αυτό αντιλαμβάνεστε ότι είναι για την Ελλάδα ιδιαίτερης σημασίας, λόγω του θέματος των δικαιωμάτων του Οικουμενικού Πατριαρχείου.

Υπάρχει ρητή αναφορά στο γεγονός ότι η ικανοποιητική εφαρμογή των διμερών συμφωνιών επανεισδοχής που έχει συνάψει η Τουρκία με κράτη-μέλη παραμένει προτεραιότητα ενόψει επανέναρξης διαπραγματεύσεων για τη σύναψη παρόμοιας συμφωνίας με την Ε.Ε.. Δηλαδή ρητή αναφορά για το μεγάλο θέμα της παράνομης μετανάστευσης, που είναι ιδιαίτερα σημαντικό για την Ελλάδα, ότι η Τουρκία θα πρέπει τη διμερή συμφωνία επανεισδοχής που έχει υπογράψει με την Ελλάδα από το 2001 να την τηρήσει και να την εφαρμόσει πλήρως.

Επίσης το Συμβούλιο ζητάει από την Τουρκία να δεσμευτεί χωρίς προϋποθέσεις στις σχέσεις καλής γειτονίας και την ειρηνική επίλυση διαφορών, σύμφωνα με τον Χάρτη των Η.Ε., συμπεριλαμβανομένης της προσφυγής στο Διεθνές Δικαστήριο της Χάγης, και να αποφεύγει κάθε απειλή, πηγή έντασης ή πράξη, που θα μπορούσε να υπονομεύσει τις σχέσεις καλής γειτονίας και την ειρηνική επίλυση διαφορών. Αυτό είναι ένα θέμα το οποίο καλύπτει απόλυτα τις δικές μας ανάγκες, καλύπτει τα συμφέροντά μας και θέλω να τονίσω ότι αυτή η αναφορά δεν είχε προβλεφθεί στην πρόταση της Προεδρίας και μπήκε κατόπιν πιέσεων της Ελλάδας, με ελληνική παρέμβαση.

Επόμενο θέμα ιδιαίτερης σημασίας θα έλεγα είναι ότι για πρώτη φορά στα Συμπεράσματα του Συμβουλίου η Ένωση τονίζει τα κυριαρχικά δικαιώματα όλων των κρατών μελών στα οποία περιλαμβάνονται η σύναψη διμερών συμφωνιών βάσει του ευρωπαϊκού κεκτημένου και του διεθνούς δικαίου, και τώρα για εμάς ιδιαίτερα σημαντικό, συμπεριλαμβανομένης της Σύμβασης για το Δίκαιο της Θάλασσας. Νομίζω όλοι αντιλαμβανόμαστε την ιδιαίτερη σημασία αυτής της αναφοράς και της προσθήκης.


Υπάρχει επίσης μία πολύ ισχυρή διατύπωση για υποχρεώσεις -μιλάνε τα Συμπεράσματα- της Τουρκίας στο πλαίσιο των διαπραγματεύσεων για επίλυση του Κυπριακού. Αυτή η διατύπωση έχει ενισχυθεί σημαντικά και πλέον η Τουρκία καλείται να συμβάλει ενεργά και έμπρακτα στην επίλυση του Κυπριακού μέσα στο πλαίσιο των Η.Ε. και τις σχετικές αποφάσεις του Συμβουλίου Ασφαλείας και τις αρχές στις οποίες στηρίζεται η Ένωση.


Τέλος το Συμβούλιο εκφράζει τη βαθιά λύπη του για το γεγονός ότι η Τουρκία, παρά τις επανειλημμένες εκκλήσεις, συνεχίζει να αρνείται - και αυτή είναι η λέξη που χρησιμοποιείται στα Συμπεράσματα- την εκπλήρωση της υποχρέωσης πλήρους και μη διακριτικής εφαρμογής του Πρόσθετου Πρωτοκόλλου.


Επαναβεβαιώνει την ισχύ των μέτρων που αποφασίστηκαν το 2006 σημειώνοντας ότι αυτά θα έχουν διαρκή επίπτωση στη γενικότερη πρόοδο των διαπραγματεύσεων και καλεί την Επιτροπή να αξιολογήσει την πρόοδο που θα έχει επιτελέσει η Τουρκία σε σχέση με όλες τις πτυχές της λεγόμενης «Αντιδήλωσης» του 2005 στην επόμενη ετήσια έκθεση. Και αυτό θα γίνεται μέσω ενός ξεχωριστού κεφαλαίου στην έκθεση, η οποία θα ασχολείται με τη συμμόρφωση της Τουρκίας στις υποχρεώσεις της αυτές. Και αναφέρομαι εδώ όχι μόνο στην υποχρέωσή της για εφαρμογή του Πρωτοκόλλου της Αγκυρας, δηλαδή άνοιγμα λιμανιών και αεροδρομίων της Τουρκίας, αλλά και στην υποχρέωση για εξομάλυνση των σχέσεών της με όλους τους γείτονές της. Σε ό,τι αφορά στην Κυπριακή Δημοκρατία, αυτό συνεπάγεται βεβαίως και την αναγνώριση της Κυπριακής Δημοκρατίας, την υποχρέωσή της να το κάνει αυτό και επίσης το θέμα να μην εμποδίζει η Τουρκία την ένταξη της Κυπριακής Δημοκρατίας σε διεθνείς οργανισμούς.

Αυτά είναι με λίγα λόγια τα πιο σημαντικά αποτελέσματα των Συμπερασμάτων σε ό,τι αφορά στην Τουρκία και όπως είπα προηγουμένως, νομίζω ότι έχουν συμπεριληφθεί με πολύ καθαρό και ουσιαστικό τρόπο τα θέματα ιδιαίτερου ελληνικού ενδιαφέροντος. Σας ευχαριστώ.

Δημοσιογράφος: Κύριε υπουργέ, επρόκειτο να γίνει μια αξιολόγηση της Τουρκίας σε αυτή τη Σύνοδο για το θέμα της τελωνειακής ένωσης. Μπορείτε να μας πείτε, γιατί αυτός ήταν και ο κύριος στόχος των Κυπρίων, νομίζω και δικός μας, τι έγινε σε αυτό το θέμα;

κ. Δ. Δρούτσας: Όπως σας είπα, το Συμβούλιο κατέληξε και στα συμπεράσματά του ότι η Τουρκία παρά τις επανειλημμένες εκκλήσεις, συνεχίζει να αρνείται. Το λέει λοιπόν με ξεκάθαρο τρόπο αυτό, και όπως δήλωσε και ο κ. Κυπριανού μέσα στο Συμβούλιο, αυτό σημαίνει ότι υπάρχει βεβαίως το δικαίωμα του κάθε κράτους μέλους και μονομερώς να προβεί σε κάποιες κυρώσεις, δηλαδή να λάβει μέτρα στο πλαίσιο των ενταξιακών διαπραγματεύσεων της Τουρκίας. Και αυτή τη δήλωση, βεβαίως, κι εμείς ως Ελλάδα, τη στηρίξαμε πλήρως.


Δημοσιογράφος: Κύριε υπουργέ, συγγνώμη μια διευκρινιστική. Είναι γραπτή δήλωση ή προφορική στο Συμβούλιο;


κ. Δ. Δρούτσας: Αυτά γίνονται προφορικά, τα οποία όμως μπαίνουν στα πρακτικά του Συμβουλίου.


Δημοσιογράφος: Θα λάβει μέτρα, όπως είπατε;


κ. Δ. Δρούτσας: Δεν υπάρχει παρεμπόδιση για το δικαίωμα κάθε κράτους μέλους να λάβει τα μέτρα που θεωρεί ότι είναι απαραίτητα στην περαιτέρω διαδικασία των ενταξιακών διαπραγματεύσεων και αναφέρθηκε και σε συγκεκριμένα κεφάλαια τα οποία έχουν άμεση σχέση με τα θέματα που αφορούν την Κύπρο, αλλά βεβαίως και την Ελλάδα.


Δημοσιογράφος: Κύριε Υπουργέ, έτσι όπως είναι σήμερα τα πράγματα, με τη συμφωνία που έχει υπάρξει πριν από τρία χρόνια, είναι σαφές ότι κάποια στιγμή οι διαπραγματεύσεις με την Τουρκία θα παγώσουν εάν δεν αναγνωρίσει την Κύπρο, όχι στο τέλος, κάποια στιγμή, εσείς πιστεύετε ότι αυτή τη στιγμή πρέπει να τη φέρουμε πιο γρήγορα;

κ. Δ. Δρούτσας: Κοιτάξτε, δεν νομίζω ότι τώρα είναι η σωστή στιγμή να κάνουμε τέτοιου είδους εκτιμήσεις. Εμείς έχουμε πει, όπως το έχει τονίσει και η Κύπρος, ότι η ενταξιακή πορεία της Τουρκίας είναι κάτι το οποίο μας συμφέρει, εάν το χειριστούμε σωστά, άρα η προσπάθεια οπωσδήποτε πηγαίνει στην κατεύθυνση αυτή, η ενταξιακή πορεία της Τουρκίας να μπορέσει να συνεχιστεί αλλά με το σωστό τρόπο. Δηλαδή η Τουρκία να εκπληρώσει όλες τις υποχρεώσεις που έχει αναλάβει ως υποψήφια προς ένταξη στην ΕΕ. Για άλλη μια φορά, η ενταξιακή πορεία και η στήριξη προς την ενταξιακή πορεία της Τουρκίας, δεν ήταν ποτέ και δεν σημαίνει λευκή επιταγή από τη δική μας την πλευρά. Κι αυτό νομίζω καταγράφηκε σήμερα και στα συμπεράσματα του Συμβουλίου, με πάρα πολύ σαφή τρόπο.

Δημοσιογράφος: Κύριε Υπουργέ, στο θέμα της πΓΔΜ. Είπατε ότι πρώτα τίθεται το θέμα της ονομασίας και μετά έναρξη των ενταξιακών διαπραγματεύσεων. Αυτό υπάρχει στα συμπεράσματα ή δεν υπάρχει;

κ. Δ. Δρούτσας: Αυτό νομίζω είναι μία πραγματικότητα και πολιτική πραγματικότητα την οποία όλοι γνωρίζουν και η οποία φαίνεται νομίζω και από τα σημερινά συμπεράσματα σε ό,τι αφορά στα Σκόπια.

Δημοσιογράφος: Δεν τίθεται όμως ως προϋπόθεση.

κ. Δ. Δρούτσας: Κοιτάξτε, αυτό δεν θα είμαστε εμείς οι οποίοι θα διαβάζουν οποιοδήποτε κείμενο με έναν τρόπο, τον οποίο μπορεί κάποιοι άλλοι να θέλουν να διαβάσουν. Είναι σαφές, είναι πολιτική πραγματικότητα, είναι μια θέση, την οποία είχε εκφράσει η Ελλάδα από την πρώτη στιγμή, ότι δεν νοείται έναρξη ενταξιακών διαπραγματεύσεων με τα Σκόπια, χωρίς την προηγούμενη επίλυση του θέματος της ονομασίας. Αυτό είναι μια πραγματικότητα, η οποία έχει γίνει σαφέστατη προς όλους τους εταίρους και βρήκε και τη στήριξη πολλών εταίρων στις παρεμβάσεις τους

Δημοσιογράφος: Κύριε Υπουργέ, σε δηλώσεις του ο κ. Ερντογάν είπε ότι σε συζητήσεις του με τον Έλληνα Πρωθυπουργό συζήτησε θέματα μειονοτήτων. Τι έχετε να πείτε;

κ. Δ. Δρούτσας: Να πω για άλλη μια φορά αυτό που έχουμε πει επανειλημμένως και κάθε φορά που μπορεί αυτό να λέγεται από την Τουρκία ή οποιονδήποτε Τούρκο αξιωματούχο, ότι θέματα μουσουλμανικής μειονότητας, άρα θέματα Ελλήνων πολιτών, αυτή η κυβέρνηση δεν τα συζητάει. Η Τουρκία μπορεί να λέει ό,τι θέλει, ό,τι νομίζει ότι την αφορά ή την εξυπηρετεί. Εμείς είμαστε κάθετοι και το τονίζω για άλλη


μια φορά τέτοια θέματα εμείς δεν συζητάμε. Για να τελειώσει, παρακαλώ, αυτό το θέμα.


Δημοσιογράφος: Θέλω να σας ρωτήσω, αυτά όλα εδώ είναι τα συμπεράσματα


του παρόντος Συμβουλίου.


κ. Δ. Δρούτσας: Ναι.


Δημοσιογράφος: Το μεθαυριανό, στη μεθαυριανή σύνοδο κορυφής θα επανέλθουν αυτά καθ οιονδήποτε τρόπο; Υπάρχει κάποιου είδους συμφωνία για το πώς θα είναι διαμορφωμένα τα συμπεράσματα στη σύνοδο κορυφής;

κ. Δ. Δρούτσας: Τα συμπεράσματα έκλεισαν, δηλαδή δεν υπάρχει πλέον λόγος το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο να ασχοληθεί με αυτά τα συμπεράσματα. Τώρα δεν γνωρίζω τις προθέσεις της Προεδρίας, εάν θέλει στα Συμπεράσματα του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου να γίνει αναφορά στα Συμπεράσματα του σημερινού Συμβουλίου των ΥΠΕΞ. Πρέπει να δούμε ποιες είναι οι προθέσεις της Προεδρίας. Πάντως, να το τονίσω, το θέμα έκλεισε σήμερα και νομίζω έκλεισε με τον καλύτερο δυνατό τρόπο για την Ελλάδα και τα συμφέροντα της Ελλάδας.

Δημοσιογράφος: Το αποκλείετε κύριε Υπουργέ; Στη σύνοδο, πολιτική συζήτηση.

κ. Δ. Δρούτσας: Δεν προβλέπεται, δεν προβλέπεται να γίνει συζήτηση για αυτό το θέμα. Νομίζω ότι είναι καλό το ότι έκλεισε σήμερα, με τις δυσκολίες που υπήρχαν. Τώρα να σας πω δύο τρία λεπτά ακόμα λίγο για τα παρασκηνιακά. Γνωρίζετε ποια είναι η προεδρία. Γνωρίζετε ποιες είναι οι θέσεις της, ιδιαίτερα στα θέματα που ενδιαφέρουν και αφορούν άμεσα την Ελλάδα. Γνωρίζετε, είστε πολύ καλοί γνώστες εδώ των θεμάτων.

Νέοι Τουρκικοί σχεδιασμοί για Κύπρο

ΑΠΟΚΛΕΙΣΤΙΚΟ

Σύμφωνα με πληροφορίες του ΔΡΑΓΟΥΜΑΝΟΥ ο τουρκοκύπριος ηγέτης Μ. Ταλάτ, είναι έτοιμος, με την έγκριση και παρότρυνση της Άγκυρας, να προβεί σε «μεγάλες» κινήσεις προς την κατεύθυνση επίλυσης του κυπριακού μέσα στις επόμενες ημέρες και εβδομάδες. Ο ίδιος δήλωσε σχετικά μετά την επιστροφή του από την Άγκυρα όπου είχε συνομιλίες με την τουρκική ηγεσία: «Η επίσκεψή μας στην Τουρκία, όπως πάντα, έγινε για σκοπούς διαβούλευσης. Ιδιαίτερα αυτή η επίσκεψη δεν ήταν για την προετοιμασία προτάσεων. Όμως, η τουρκοκυπριακή πλευρά θα είναι έτοιμη να υποβάλει νέες προτάσεις και να καταθέσει νέες ιδέες, όταν έχουμε την αίσθηση ή την εντύπωση ότι η ελληνοκυπριακή πλευρά θα ανταποκριθεί θετικά. Εμείς πάντα μελετούσαμε να θέσουμε στο τραπέζι νέες ιδέες και να υποβάλουμε νέες προτάσεις προκειμένου να δημιουργηθεί μια θετική ατμόσφαιρα και να κάνουμε το αποφασιστικό βήμα. Έτσι, με λίγα λόγια, η απάντηση στην ερώτηση σας είναι ναι.».

Σύμφωνα με τις πληροφορίες του ΔΡΑΓΟΥΜΑΝΟΥ, η τουρκική ηγεσία προσανατολίζεται στη φάση αυτή προκειμένου να αποτρέψει την λύση του Κυπριακού και καθώς δεν μπορεί να επιβαρύνει με την τακτική της τη Λευκωσία που κρατά το «κλειδί» των εξελίξεων στις Βρυξέλλες , να επιρρίψει ευθύνες στη Βρετανία – αν χρειαστεί- και την Ελλάδα. Μέρος της νέας αυτής διαπραγμάτευσης θα είναι μαθαίνουμε η εγκατάλειψη των όρων για παραμονή τουρκικού στρατού στην Κύπρο, στα πλαίσια όμως «πλήρους αποστρατικοποίησης», δηλαδή αποχώρησης τόσο των τουρκικών και ελληνικών στρατιωτικών δυνάμεων, όσο και των αντίστοιχων βρετανικών με την εγκατάλειψη των βάσεων , που το Λονδίνο δεν είναι έτοιμο, φαίνεται, να κάνει άμεσα. Στη θέση των στρατιωτικών δυνάμεων θα προβλεφθεί αριθμός αστυνομικών δυνάμεων, στις περιοχές που θα ελέγχει διοικητικά η κάθε κοινότητα, ενώ θα υπάρχουν και παρατηρητές της ΕΕ για την πρώτη 5ετία με πρόβλεψη παραμονής τους για μια 10ετία.
Ταυτοχρόνως, θα επιμείνει ιδιαίτερα στο πολιτικό- διοικητικό καθεστώς του νησιού και σε μια σειρά μέτρων οικονομικού χαρακτήρα για το βορρά που θα εξασφαλίσει καλύτερους όρους ζωής, στο μεγάλο μέρος των εποίκων που φαίνεται να έχει αποδεχθεί να παραμείνουν ο Δ. Χριστόφιας.

Σύμφωνα με τις πηγές μας στην Κωνσταντινούπολη, μέρους των νέων αυτών τουρκικών σχεδιασμών, που στην χθεσινή συνάντησή του με τον αμερικανό πρόεδρο Μπ. Ομπάμα, ανέφερε ο τούρκος πρωθυπουργός Τ. Ερντογάν, είναι γνώστης και ο πρωθυπουργός και υπεξ, Γ. Παπανδρέου, από αναφορές του τούρκου υπεξ κ. Νταβούτογλου στη διάρκεια της συνομιλίας του στη διάσκεψη του ΟΑΣΕ.

Το "ξετύλιγμα" της οθωμανικής πολιτικής Ερντογάν

Η Σουηδική Προεδρία, εγκαινιάζοντας προχθές τα νέα γραφεία της Ευρωπαϊκής Ένωσης στην Κωνσταντινούπολη, έδωσε «βήμα» στον Ταγίπ Ερντογάν, μας συστήσει με «πατρικό» ύφος να ασχοληθούμε με θέματα που εκείνος θεωρεί σοβαρά κι όχι με ό,τι θεωρούμε εμείς αναγκαίο. Οι συστάσεις Ερντογάν, ήρθαν τέσσερις ημέρες από την στιγμή που ο πρωθυπουργός Γ. Παπανδρέου και ο ανυπεξ Δημ. Δρούτσας απέφυγαν να τον κατονομάσουν σαν τον «πολιτικό εκβιαστή» της περιοχής, που με την Ελλάδα επιχειρεί να υποβάλλει όρους για την επίλυση των διμερών θεμάτων και στην Κύπρο διατηρεί τα 40.000 στρατιωτάκια του, μέρος της κατοχής και του εκβιασμού που ασκεί στη μεγαλόνησο.

Ο κ. Ερντογάν, δεν προέβη τυχαία στις προχθεσινές προκλήσεις του. Διάλεξε τόπο και χρόνο. Τόπο τα Γραφεία της ΕΕ στην Πόλη. Ημερομηνία, μόλις 48 ώρες πριν τη συνάντησή του με τον Μπ. Ομπάμα, στο Λευκό Οίκο. Θέλησε να δείξει, με κοινό τον θλιβερό πρωθυπουργό των Σκοπίων, κ. Γκρούεφσκι, πως έχει «παιδιά» που προσέχει και προς τη Δύση κι όχι όπως το σύνολο των αμερικανών αναλυτών καταγραφεί, προς ανατολάς. Με τα «παιδιά» του στα Βαλκάνια (Σκόπια, Βοσνία, Κόσσοβο) επιχειρεί ο κ. Ερντογάν να προσφύγει στο «δικέφαλο» της Οθωμανικής αυτοκρατορίας. Και ευρωπαϊκή και ασιατική δύναμη. Μόνο που το όνειρο αυτό διαλύθηκε στις στάχτες των Βαλκανικών Πολέμων και του Α’ Παγκόσμιου χωρίς ελπίδες ανασύνταξης.

Ο Ταγίπ Ερντογάν, γίνεται, μέρα με μέρα σαφές, πρέπει να έρθει σε σοβαρή, ανοικτή σύγκρουση με την ΕΕ το αμέσως επόμενο διάστημα. Γιατί η στρατηγική του, που σκοπεύει στην ηγεσία του μουσουλμανικού κόσμου, δεν μπορεί να υπάρξει με την παρουσία της Τουρκίας στην ΕΕ, αποδεχόμενη τις βασικές αιτίες και λόγους ύπαρξης της Ενωμένης Ευρώπης. Το Ισλάμ, του οποίου είναι πιστό μέλος, δεν επιτρέπει άλλο δίκαιο από το Ισλαμικό. Η κοινωνία αποτελεί μέρος αυτού του κόσμου. Πράγματα, που για την Ευρώπη είναι απαράδεκτα. Για το λόγο αυτό χρειάζεται μια σοβαρή αντίσταση από ευρωπαϊκές χώρες, γι αυτό και τορπιλίζει συνέχεια την όποια λύση στην Κύπρο με όρους αντιδημοκρατικούς, σε βάρος των κανόνων δικαίου. Προκαλεί με την ελπίδα να απορριφθεί, χωρίς να έχει «ευθύνη» απέναντι στο σοβαρό ποσοστό των τούρκων εκσυγχρονιστών και οικονομικών παραγόντων και ικανοποιώντας τους μουσουλμάνους ψηφοφόρους του, ταυτοχρόνως.

Απέναντι σε όλα αυτά ο Μπάρακ Ομπάμα και η Χίλαρι Κλίντον, αντλούν ικανοποίηση από το γεγονός πως η Τουρκία επιχειρεί να καταστεί «γέφυρα» ανάμεσα στις χώρες της περιοχής που ο τουρκικός λαός θαυμάζει για το αντιαμερικανικό τους πάθος, όπως το Ιράν, η Συρία, το Ιράκ. Δεν διακρίνουν ή αποφεύγουν να δηλώσουν, το γεγονός πως στις περισσότερες περιπτώσεις κρίσης, η Άγκυρα δημοσίως πήρε θέση υπέρ των χωρών αυτών και όχι της Ουάσιγκτον. Με τα δικά τους, αμερικάνικα μέτρα, ο Ερντογάν αποτελεί κίνδυνο για την αμερικάνικη περιφερειακή πολιτική, καθώς αποτελεί –λεκτικό έστω- σύμμαχο των καθεστώτων στις χώρες αυτές και υποστηρικτής άλλων, τουρκογενών, στην Κεντρική Ασία όπου τα ανθρώπινα δικαιώματα αποτελούν ζήτημα καθημερινών παραβιάσεων.

Για όλα αυτά λοιπόν, μικρή σημασία έχουν ότι είπε και θα πει στο μέλλον ο κάθε Ερντογάν. Σημασία έχει μόνο η δική μας πολιτική και στόχευση, που δεν πρέπει και δεν μπορεί να μεταβάλλεται από τις «Συστάσεις» ή απειλές, της εκάστοτε τουρκικής ηγεσίας.

Γ. Δ

Εκτός ΕΕΕ η πΓΔΜ αλλά νέα στοιχεία στο φως για τις διαπραγματεύσεις

Ο Υπουργός Εξωτερικών της ΠΓΔΜ, κ. Μιλόσοσκι, ο οποίος, την προηγούμενη Παρασκευή μετείχε στη συνάντηση των Υπουργών Εξωτερικών του North Atlantic Council και των χωρών που συμβάλλουν στην αποστολή ISAF, σχολιάζοντας, σε δηλώσεις του, τις σχέσεις με την Ελλάδα τόνισε ότι η ΠΓΔΜ έχει επίγνωση του κινδύνου που προβάλλει από τη γειτονική χώρα, καθώς και των αναληφθεισών διμερών διεθνών υποχρεώσεων. «Αναμένουμε να γίνουν προσπάθειες στο εγγύς μέλλον για να εξευρεθεί κίνητρο και πραγματισμός στις συνομιλίες Σκοπίων – Αθήνας για το ζήτημα του ονόματος», τόνισε ο κ. Μιλόσοσκι. προσθέτοντας ότι αυτό θα συμβάλει στις διμερείς σχέσεις και στη διαδικασία ευρωπαϊκής ενσωμάτωσης. Ο ΥΠΕΞ της ΠΓΔΜ επανέλαβε ότι μέχρι στιγμής δεν έχει υπάρξει πρόοδος για το ζήτημα του ονόματος, παρά τις πρόσφατες εντατικές απευθείας επαφές. Εξάλλου στα Σκόπια έχει γίνει σαφές ότι δεν μπορούν να περιμένου τώρα ημερομηνία έναρξης ενταξιακών συνομιλιών με την ΕΕ.

H Αθήνα

Η αναβολή της αναβάθμισης των ευρωσκοπιανών σχέσεων διευκολύνει την κυβέρνηση, αλλά όχι για πολύ. Παράγοντες της ελληνικής διπλωματίας υποστηρίζουν ότι στο εαρινό συμβούλιο κορυφής του Μαρτίου θα καθοριστεί ημερομηνία έναρξης ενταξιακών διαπραγματεύσεων με τα Σκόπια, είτε έχει λυθεί το πρόβλημα της ονομασίας είτε όχι. Όπως όλα δείχνουν, το μήνυμα αυτό έχει μεταφερθεί με κατηγορηματικό τρόπο στον κ. Παπανδρέου, ο οποίος για να κατευνάσει τα πνεύματα καθιέρωσε απευθείας επαφές με τον ομόλογό του της ΠΓΔΜ, Ν. Γκρούεφσκι, (πρώτα στις Βρυξέλλες, μετά στις Πρέσπες και ξανά στις Βρυξέλλες μέσω τρίτου), όπως παγίως και επιμόνως εισηγείται η Ουάσιγκτον. Μάλιστα η ΕΕ αναμένεται την επόμενη εβδομάδα να χαιρετίσει την έναρξη αυτών των επαφών, μέσω δήλωσης της νέας ευρωπαίας υπεξ βαρώνης Άστον, παρόλο που η Αθήνα επιμένει ότι δεν πρόκειται ούτε για αναβάθμιση και δγια διμερή διαδικασία. Σύμφωνα με κοινοτικές πηγές, διαμεσολαβητικό ρόλο στις προσπάθειες για την άρση του αδιεξόδου τους επόμενους μήνες θα αναλάβει η ύπατη εκπρόσωπος Εξωτερικής Πολιτικής της ΕΕ, Βρετανίδα Κάθριν Άστον. Χωρίς να δηλωθεί επισήμως ότι εγκαταλείπεται το πλαίσιο Νίμιτς των Ηνωμένων Εθνών, η επικεφαλής της ευρωπαϊκής διπλωματίας θα πάρει επάνω της την προσπάθεια, η οποία θα εξελιχθεί με όρους κατεπείγοντος και πιέσεις από τις οποίες δεν θα παραλείψουν να χρησιμοποιήσουν και εκβιαστικούς όρους για την Ελληνική οικονομία.. Ο αναπληρωτής υπουργός Εξωτερικών, Δ. Δρούτσας, σκέπτεται να επισκεφθεί τα Σκόπια εκπροσωπώντας την ελληνική προεδρία του ΟΑΣΕ, πριν το τέλος του χρόνου, ωστόσο δεν έχει στον φάκελο του αρκετά ικανοποιητικά εναλλακτικά σχέδια, ενώ τα αποκαλούμενα «διμερή» προβλήματα δεν επιλύουν το βασικό ζήτημα του ονόματος.

Εξάλλου, αρκετοί εκ των εμπλεκομένων ελλήνων διπλωματικών εκφράζουν φόβους ότι η παράλληλη –μυστική- διαβούλευση προσωπικών απεσταλμένων του πρωθυπουργού εμποδίζει τον ουσιαστικό σχεδιασμό καθώς αγνοούν εντελώς τα τεκταινόμενα!

Νέες βουλγαρικές αντιδράσεις για την ευρώ – ατλαντική πορεία της πΓΔΜ

Η ΠΓΔΜ καλείται να αποδείξει έμπρακτα κι όχι μόνο με λόγια τη βούλησή της να ακολουθήσει την πολιτική καλής γειτονίας, δήλωσε προχτές ο Βούλγαρος πρωθυπουργός, Μπόϊκο Μπορίσοφ, επισημαίνοντας πως η πολιτική αυτή αποτελεί πάγιο αίτημα και κριτήριο για την ένταξη κάθε υποψήφιας χώρας στην Ε.Ε.». Η υποστήριξη της Βουλγαρίας για την ένταξη της ΠΓΔΜ στην Ευρωπαϊκή Ένωση και το ΝΑΤΟ ισχύει μόνο στην περίπτωση που υπάρχει ξεκάθαρη βούληση της ηγεσίας των Σκοπίων να προβεί στις απαραίτητες ενέργειες, ώστε να ανταποκριθεί στην προσδοκία μας για συμπεριφορά καλής γειτονίας ευρωπαϊκού τύπου», ανέφερε χαρακτηριστικά ο Μπορίσοφ από το βήμα της Βουλής. Πρόσθεσε, ακόμη, ότι η προσχώρηση κρατών με ανοιχτά προβλήματα με τους γείτονές τους απειλεί να μετατρέψει τις διμερείς εκκρεμότητες σε εσωτερικά προβλήματα της Ένωσης, σε βάρος της ενότητας και της αρμονικής συνεργασίας στην «ευρωπαϊκή οικογένεια». Ο Μπορίσοφ είπε ότι η Βουλγαρία στηρίζει το αίτημα της Ευρωπαϊκής Επιτροπής να προχωρήσει δυναμικά η ΠΓΔΜ σε βαθιές μεταρρυθμίσεις σε όλους τους τομείς, όπως η δικαιοσύνη, η δημόσια τάξη και η ασφάλεια, και ζήτησε κατηγορηματικά να πάψουν να μεταχειρίζονται τα Σκόπια τη «γλώσσα του μίσους» σε βάρος της Βουλγαρίας και των πολιτών της. Υπογράμμισε, ακόμη, ότι η ΠΓΔΜ πρέπει να εγκαταλείψει κάθε λογής «μειονοτικές διεκδικήσεις» σε βάρος της Βουλγαρίας και να πάψει να υποκινεί ομάδες Βουλγάρων πολιτών, οι οποίοι εξυπηρετούν αυτές τις διεκδικήσεις.

Ισραήλ: διαμεσολαβητής με τη Συρία είναι η… Γαλία.

Ο Ισραηλινός πρωθυπουργός, Μπέντζαμιν Νετανιάχου, δήλωσε σήμερα ότι προτιμά τη Γαλλία από την Τουρκία ως μεσολαβητή για τις διαπραγματεύσεις με τη Συρία, όπως ανακοίνωσαν κοινοβουλευτικές πηγές.

"Είμαστε έτοιμοι για άμεσες διαπραγματεύσεις χωρίς προϋποθέσεις. Κατά τη διάρκεια συνάντησης, ο πρόεδρος της Γαλλίας, Νικολά Σαρκοζί, μου είπε πως οι Σύριοι προτιμούν μία τουρκική μεσολάβηση και εγώ του απάντησα ότι προτιμάμε άμεσες επαφές, αν δεν υπάρξει μια γαλλική τις πηγές αυτές. Ο πρωθυπουργός προέβη στις δηλώσεις αυτές κατά τη διάρκεια συνεδρίασης της επιτροπής Άμυνας και Εξωτερικών Υποθέσεων του ισραηλινού κοινοβουλίου.

Ο Νετανιάχου συνάντησε στο Παρίσι στις 11 Νοεμβρίου τον πρόεδρο Σαρκοζί, ο οποίος αργότερα συναντήθηκε με τον πρόεδρο της Συρίας Μπασάρ αλ-Ασαντ.

Με την ευκαιρία αυτή, ο πρόεδρος της Συρίας είχε δηλώσει: "Σήμερα η Συρία θέλει την ειρήνη. Υπάρχει ένας μεσολαβητής που είναι η Τουρκία και που είναι έτοιμη να επαναλάβει τη μεσολάβησή της. Υπάρχει επίσης μια γαλλική και ευρωπαϊκή στήριξη στη διαδικασία αυτή. Αυτό που μας λείπει είναι ένας Ισραηλινός εταίρος έτοιμος να προχωρήσει μπροστά και έτοιμος να καταλήξει σε ένα αποτέλεσμα".

Στη διάρκεια επίσκεψης αργότερα στη Σαουδική Αραβία, ο Σαρκοζί εξέφρασε ικανοποίηση για τη βούληση του Ισραήλ και της Συρίας να επαναλάβουν τις συνομιλίες αυτές.