8 Ιαν 2010

Συνομιλίες Χριστόφια - Ταλάτ - Η Δικαστική εξουσία

Επιτρέψτε μας να ευχαριστήσουμε φίλους στην Κύπρο που μας διαβάζουν με προσοχή, ειδικότερα τον ημερήσιο τύπο που ζήλεψε και το έκανε, θέμα. Να προσθέσουμε στην παρατήρησή του ότι "έχουμε κι εμείς αυτά τα έγγραφα" , το μπράβο μας! Μόνο που πολλοί τα έχουν. Το ζήτημα είναι η αξιοποίησή τους. Το να τα κρατάς στα συρτάρια, δήθεν για να "διευκολύνεις" κάποιους δεν αποτελεί δημοσιογραφία αλλά μάλλον, ταυτοποίηση με κόμματα και πολιτικές δυνάμεις. Που ευτυχώς για μας δεν ισχύει...
Συνεχίζουμε σήμερα με την απόδοση παρατηρήσεωνπου αφορούν την Δικαστική Εξουσία και πως θα λειτουργεί στα πλαίσια του Ομόσπονδου κράτους που θα συγκροτηθεί. Στα περισσότερα σημεία όπως φαίνεται από τα εγγραφα, υπάρει συμφωνία ή συναντίληψη προθέσεων και κανόνων. Παρόλα αυτά όμως υπάρχουν και μερικά "περίεργα" σημεία που δεν είναι εμφανώς ξεκάθαρα.
Για παράδειγμα, στο ρόλο του Ανωτάτου Δικαστηρίου υπάρχει μια πρόβλεψη σχετικά με το δικαίωμα του να αναθεωρεί τις ομοσπονδιακές αποφάσεις και πράξεις. Πουθενά όμως δεν διασαφηνίζεται τι σημαίνει αυτό και πόσο μπορεί το Α.Δ. ναπαρεμβαίνει στις αποφάσεις αυτές. Αν δηλαδή θα λειτουργεί απλώς σαν είδος Συμβουλίου Επικρατείας (όπως σε όλες τις Ευρωπαϊκές χώρες), που ελέγχει τη Συνταγματικότητα των αποφάσεων της Κυβέρνησης και της Βουλής ή αν θα μπορεί να παρεμβαίνει υποκαθιστώντας τις προηγούμενες αποφάσεις με δικές του, που κρίνει ότι θα αντιστοιχούν στο ισχύον τότε σύνταγμα.
Επίσης οι συνομιλητές, θεωρούν πως η σύνθεση του Ανωτάτου Δικαστηρίου, μπορεί να δημιουργήσει αδιέξοδα, καθώς η επί ίσοις όροις συμμετοχή των δυο κοινοτήτων εγκυμονεί παρόμοιους κινδύνους ( ενώ παραβιάζει και την δημοκρατική εκπροσώπηση των κοινωνιών), όμως πουθενά δεν υπάρχει αναφορά σε διαδικασία επίλυσης του αδιεξόδου ή αποφυγής του.
Εξακολουθεί να υφίσταται η πρόθεση του "Σχεδίου Ανάν" για την παρουσία ξένων δικαστών στη σύνθεση του Α. Δ. με μόνη διαφορά ότι από τους τρεις (3) που προβλέπονται, ο ένας μπορεί να εκλεγεί από την πλειοψηφία του ίδιου του δικαστηρίου και οι άλλοι δυο από τα δυο κοινοτικά μέρη. Αυτό αν και δεν είναι παράλογο εκ πρώτης όψεως εντούτοισ δημιουργεί ερωτηματικά καθώς τελικά την πλειοψηφία θα "χτίζει" η ψήφος ενός ξένου προς την Κυπριακή Δημοκρατία, δικαστή, με κίνδυνο να δημιουργηθούν αμφισβητίσεις και εντάσεις ανάλογα με τις αποφάσεις.
Η σύγκλιση στα έγγραφα που αφορούν τη Δικαστική Εξουσία, μπορεί να υποκρύπτει σοβαρούς κινδύνους (ας γίνουμε και λίγο φιλύποπτοι) αν οι εννοιολογικές προσδίδουσε στα έγγραφα ερμηνευθούν κατά περίπτωση, μιας και δεν υπάρχει υπόβαθρο νομικής φύσης για τη στήριξή τους αλλά μόνο η πολιτική απόφαση. Το λέμε αυτό γιατί όπως εμφανίζεται το έγγραφο, δημιουργεί την εντύπωση ότι το Α. Δ. θα μπορούσε σε κρίσιμους καιρούς, να παίξει ρόλο... υπερκυβέρνησης.