6 Ιουλ 2009

Ανοιχτή διαφωνία Στοκχόλμης - Παρισιού για το μέλλον της Τουρκίας

Σε κοινή συνέντευξη τύπου, μετά το πέρας των συνομιλιών, ανάμεσα στον Σουηδό πρωθυπουργό κ. Reinfeldt και τον γάλλο πρόεδρο κ. Sarkozy που αφορούσε τα Ευρωπαϊκά ζητήματα, για το επίμαχο θέμα της Τουρκίας ειπώθηκαν περίπου τα εξής:

Reinfeldt: «Είχαμε συνομιλίες για τη συνέχιση της διεύρυνσης. Οι θέσεις της Σουηδίας για το θέμα αυτό είναι καλά γνωστές. Ως Πρόεδρος της ΕΕ έχω υποσχεθεί να ενεργώ ως έντιμος διαμεσολαβητής και να σέβομαι τις διαφορετικές απόψεις που όντως υπάρχουν μέσα στην Ευρωπαϊκή Ένωση".

Sarkozy: «Όλοι ξέρουν για το θέμα της διεύρυνσης ότι δεν έχουμε την ίδια στάση όσον αφορά την Τουρκία. Εκτιμώ που ο κ.Reinfeldt ως Πρόεδρος της ΕΕ διαβεβαιώνει ότι θα ακούει και λαμβάνει υπόψη του τις απόψεις όλων. Σέβομαι τις απόψεις της Σουηδίας και αυτό είναι αμοιβαίο. Όσον αφορά την Τουρκία εμείς λέμε Ναι σε μια σχέση σύνδεσης με την ΕΕ αλλά Όχι σε πλήρη ένταξη. Συμφωνήσαμε ότι έχουμε διαφορετικές απόψεις και δεν επιδιώξαμε να μειώσουμε τις διαφωνίες μας. Για τα υπόλοιπα, νομίζω ότι συμφωνούμε ότι υπάρχει η δυνατότητα διεύρυνσης της ΕΕ στα Βαλκάνια και συζητήσαμε και για την Ισλανδία. Και συμφωνούμε ότι χρειάζεται η διεύρυνση αλλά και να φροντίσουμε να έχει η ΕΕ τους απαραίτητους θεσμούς».

Σε ερώτηση του σουηδού δημοσιογράφου Ulf Kristoffersson, της ιδιωτικής τηλεόρασης TV4, γιατί είναι εναντίον της ένταξης της Τουρκίας στην ΕΕ, ο κ.Sarkozy απάντησε περίπου ως εξής:

«Δεν είμαι εδώ, στα πλαίσια επίσημης επίσκεψης στη Σουηδία, να μιλήσω για την Τουρκία, αλλά για το πώς μπορεί να λειτουργήσει σωστά η Ευρώπη. Είναι βέβαια σημαντικό να παραμείνει η Τουρκία μια γέφυρα μεταξύ Δύσης και Ανατολής. Συμφωνήσαμε με το Σουηδό Πρωθυπουργό να έχουμε αμοιβαίο σεβασμό, να σεβόμεθα ο ένας τις απόψεις του άλλου. Διατηρώ βέβαια τις απόψεις μου. Δεν έρχομαι εδώ για να αναπτύξω τις πεποιθήσεις μου επί του θέματος, θα μπορούσα να το κάνω πιο διεξοδικά εάν θα έρθω αργότερα ως προσκεκλημένος σας. Ως ΕΕ πρέπει να βρούμε μια θέση επί του θέματος. Η Γαλλία έχει θέση. Δεν πρόκειται να ταχθεί ενάντια στο άνοιγμα νέων κεφαλαίων κατά τη σουηδική Προεδρία, υπό τον όρο ότι αυτά θα επιτρέπουν μόνο μια σχέση σύνδεσης της Τουρκίας με την ΕΕ και όχι πλήρη ένταξη. Προσπαθούμε λοιπόν να κάνουμε θετικά βήματα μπροστά, έτσι προχωρούμε στην Ευρώπη. Δεν θέλω να δημιουργήσω δυσκολίες στον Πρωθυπουργό, ούτε αυτός σ’ εμένα. Υποστηρίζω μια σχέση σύνδεσης της Τουρκίας όχι όμως την ένταξή της. Δεν θέλω να επεκταθώ περαιτέρω επί του θέματος. Δεν θέλω να είμαι αγενής απέναντί σου, όλοι όμως ξέρουν τις απόψεις που έχω εδώ και πολύ καιρό. Δεν θέλω να δημιουργήσω δυσκολίες για το Σουηδό Πρωθυπουργό. Αν εγώ εκφράσω τις απόψεις μου θα πρέπει και ο Fredrik να εκφράσει τις δικές του και τότε δεν θα είναι μια διάσκεψη τύπου για την ΕΕ, αλλά μια διάσκεψη τύπου για την Τουρκία και δεν είναι αυτό το θέμα μας. Ούτε είναι και γι’ αυτό που έχω προσκληθεί εδώ σήμερα. Όσον αφορά το θέμα της Τουρκίας δεν έχω αλλάξει τις απόψεις μου και πιστεύω ότι ούτε και ο Fredrik έχει αλλάξει τις δικές του. Δεν θα άλλαζα βέβαια τις θέσεις μου επειδή επισκέφθηκα τη Στοκχόλμη και ούτε ο Reinfeldt τις δικές του όταν επισκεφθεί το Παρίσι