14 Ιαν 2010

Κυπριακό: οι προτάσεις για τους Ανεξάρτητους Αξιωματούχους και τα ομοσπονδιακά αδικήματα!

Στην παρουσίαση που κάνουμε σχετικά με το διάλογο για επίλυση του Κυπριακού ανάμεσα στο Δ. Χριστόφια και τον Μ. Ταλάτ, παρουσιάζουμε σήμερα ότι αφορά την τοποθέτηση «Ανεξάρτητων Αξιωματούχων». Έχει συμφωνηθεί λοιπόν πως στην κατηγορία αυτή εμπίπτουν ο Γενικός Εισαγγελέας και ο Βοηθός Γενικός Εισαγγελέας, Ο Γενικός Ελεγκτής και ο Βοηθός Γενικός Ελεγκτής ο Διοικητής και ο Υποδιοικητής της Κεντρικής Τράπεζας Κύπρου. Από τις ως τώρα συνομιλίες έχει κατ’ αρχήν συμφωνηθεί η εκ περιτροπής και διαφορετικής εθνικής προελεύσεως τοποθέτηση στις θέσεις αυτές. Δηλαδή αν ο Γενικός Εισαγγελέας είναι Ε/Κ ο Βοηθός γενικός Εισαγγελέας θα πρέπει να είναι Τ/Κ, και ούτω καθεξής ενώ μετά τη λήξη της θητείας τους θα μεταβάλλονται και οι προτεραιότητες.

Σύμφωνα με τα όσα έχουν συμφωνηθεί ο Γ. Εισαγγελέας και ο Βοηθός Γ. Εισαγγελέας θα είναι επικεφαλής της Ομοσπονδιακής Νομικής Υπηρεσίας και θα διορίζονται με τους ίδιους όρους και προϋποθέσεις που θα ισχύσουν για τους δικαστές του Ανωτάτου Δικαστηρίου και δεν μπορούν να απομακρυνθούν παρά για τους ίδιους λόγους.

Ο Γενικός Ελεγκτής και ο Βοηθός Γ. Ελεγκτής θα μπορεί να ελέγχει όλες τις πληρωμές και αποδείξεις, λογαριασμούς και περιουσιακά στοιχεία, υποχρεώσεις και ό,τι άλλο συναφές της Ομοσπονδιακής Κυβέρνησης και για το λόγο αυτό θα έχει απρόσκοπτη πρόσβαση στα σχετικά έγγραφα, αρχαία κι όπου αυτά φυλάσσονται. Ο Γ. Ελεγκτής θα υποβάλει ετήσια έκθεση για την άσκηση των καθηκόντων του στην Κυβέρνηση και θα την υποβάλλει και στο Ομοσπονδιακό κοινοβούλιο.

Στα σημεία διαφωνίας φαίνεται για μια ακόμη φορά η προσπάθεια που καταβάλλει η Τ/Κ πλευρά να εμποδίσει τη λειτουργία του κράτους, μέσω της ισότιμης βάσης που ζητά να ασκούνται οι εξουσίες. Έτσι:

· Ενώ οι Ε/Κ λένε πως ένας από τους τρείς αξιωματούχους πρέπει να προέρχεται από την αριθμητικά μικρότερη πολιτεία, οι Τ/Κ ζητούν να έχουν μια από τις δυο θέσεις είτε του Γενικού Εισαγγελέα, είτε του Γενικού Ελεγκτή.

· Η Ε/Κ πλευρά υποστηρίζει πως Γενικός Εισαγγελέας και ο Βοηθός Γ. Εισαγγελέας θα πρέπει να απομακρύνονται από τη θέση τους με τη συμπλήρωση του 68ου έτους της ηλικίας τους, η Τ/Κ πλευρά υποστηρίζει πως η θητεία τους θα πρέπει να είναι 9ετής και να μην απομακρύνονται πριν το 75 έτος της ηλικίας τους.

· Ενώ οι Ε/Κ λένε πως τα θέματα εκπροσώπησης θα πρέπει να λυθούν συνολικά «λύση πακέτο», οι Τ/Κ προτείνουν ίση εκπροσώπηση στο ΔΣ της Κεντρικής Τράπεζας, εκ περιτροπής Διοικητής και νικώσα ψήφος του Διοικητή σε περίπτωση αδιεξόδου.

· Οι Τ/Κ επιπλέον ζητούν να δημιουργηθεί θέση Επιτρόπου διοικήσεως και θέση Βοηθούν Επιτρόπου που θα καλύπτονται εκ περιτροπής.

Παρά το γεγονός ότι φαίνεται πως η Ε/Κ πλευρά έχει εγκαταλείψει την ιδέα να διατηρήσει τον έλεγχο ορισμένων κεντρικών θέσεων λόγω της αριθμητικά ισχυρότερης πληθυσμιακής της σύστασης, η εξίσωση σε όλα τα επίπεδα με τους Τουρκοκυπρίους επαναφέρει όλα τα προβλήματα που κατέστησαν και στο παρελθόν δυσλειτουργική την Κυπριακή Δημοκρατία, χωρίς κανένα όφελος για τους Ελληνοκυπρίους.

Στα ζητήματα των «Ομοσπονδιακών Αδικημάτων», φαίνεται να συμφωνούν οι δυο πλευρές, ότι αυτά θα καθοριστούν με την ψήφιση σχετικού Ομοσπονδιακού Νόμου. Προβλέπεται ρητά πως θα μπορούν να ασκηθούν διώξεις μόνον για ζητήματα παραβίασης του Ομοσπονδιακού Νόμου. Με τον ίδιο ή άλλο Νόμο θα δημιουργηθούν και θα λειτουργήσουν Ομοσπονδιακά Δικαστήρια που θα αποτελούνται από ίσο αριθμό Ε/Κ και Τ/Κ δικαστών.

Τα Ομοσπονδιακά αδικήματα θα είναι πράξεις, πρόθεση ή παράλειψη τιμωρητέα από τον Ομοσπονδιακό Νόμο. Αυτά μπορεί να περιλάβουν αδικήματα κατά της Ομοσπονδιακής περιουσίας, της δημόσιας τάξης, προδοσία, αδικήματα κατά του Συντάγματος, που σχετίζονται με τρίτες χώρες και την ειρήνη ή τη χρήση ένοπλης βίας κατά της Ομοσπονδιακής κυβέρνησης.

Καθώς στο σχετικό έγγραφο δεν παρατίθενται σημεία διαφωνίας υποθέτει κανείς πως δεν υπάρχουν διαφορετικές απόψεις επ’ αυτού. Ωστόσο, αξίζει να αναφέρει κανείς πως δεν υπάρχει αναφορά για την πιθανότητα να απαιτείται να κινηθεί η διαδικασία κατά μιας εκ των Ομόσπονδων περιοχών. Δεν υπάρχει επίσης πρόβλεψη που να καθιστά την παραβίαση των ανθρωπίνων δικαιωμάτων, Ομοσπονδιακό αδίκημα.

Αξιοπρόσεκτο επίσης παραμένει ότι δεν υπάρχει ερμηνεία του όρου «παραβίαση του Ομοσπονδιακού Νόμου σχετικά με τις τρίτες χώρες». Για παράδειγμα αν αύριο ένα τηλεοπτικό κανάλι της Κύπρου επιτεθεί με βαριές εκφράσεις κατά της Τουρκίας για την δράση της κατά των Κούρδων, αυτό αποτελεί Ομοσπονδιακό αδίκημα;

Κάθε διευκρίνιση δεκτή…